TRÀNSIT
Societat 14/06/2013

Un dispositiu al cotxe avisarà dels accidents quan saltin els airbags

La UE impulsa un sistema automàtic per trucar al 112, encara que els passatgers estiguin inconscients, que salvarà 2.500 vides cada any a Europa

Laia Forès
2 min
Un dispositiu al cotxe avisarà dels accidents

Brussel·lesQuan es produeixen accidents greus a la carretera, el temps de resposta dels serveis d'emergència és clau per salvar vides. La Comissió Europea (CE) va presentar ahir una proposta de normativa que servirà per no perdre ni un minut en l'assistència mèdica als accidentats. Es tracta d'un dispositiu integrat al vehicle, batejat com a eCall, que envia un avís automàtic al servei d'emergències 112 quan es produeix un accident. S'activa quan salten els airbags del cotxe i, per tant, es posa en marxa encara que els ocupants del vehicle quedin inconscients.

El dispositiu funciona amb un sistema de GPS que envia a una central de recepció d'avisos les dades del vehicle, que facilitaran l'arribada de l'ambulància: la posició exacta de l'accident -fins i tot el sentit de la marxa en el cas d'autopistes-, el tipus de vehicle i l'hora en què s'ha produït. També automàticament, les dades s'envien al 112, que activarà els recursos d'emergència que consideri necessaris en cada cas. L'activació de l'eCall també es podrà fer manualment si no es produeix un accident però hi ha una emergència mèdica dins del vehicle.

La CE calcula que el sistema pot reduir el temps de resposta d'atenció a les víctimes entre un 40% i un 50%, un fet que pot salvar unes 2.500 vides cada any a la UE. Segons dades de Brussel·les, el 2012 van morir en accidents de trànsit a Europa 28.000 persones i un milió i mig més van resultar ferides. L'eCallsuposa "un avenç molt important en matèria de seguretat viària", va assegurar ahir Antonio Tajani, comissari europeu d'Indústria.

Tajani i el comissari europeu de Transports van presentar ahir la norma i volen que sigui aprovada pels estats membres i l'Eurocambra en els pròxims mesos. Si totes les capitals hi donen el vistiplau, els nous vehicles de passatgers hauran d'incorporar obligatòriament l'eCall a partir de l'octubre del 2015. Brussel·les ja havia presentat fa quatre anys el dispositiu i havia animat els fabricants de vehicles a incorporar-lo, però com que la recomanació va fracassar -actualment només el 0,7% dels cotxes tenen el dispositiu- ara volen que sigui tan obligatori com disposar de cinturons de seguretat.

Inquietud en el sector

En vista de la inquietud del sector de l'automòbil per l'encariment dels vehicles que incorporin el dispositiu, Brussel·les assegura que el cost és d'uns 100 euros. "Creiem que és un cost molt baix", explicaven ahir fonts comunitàries. Els vehicles de gran tonatge no estaran inclosos en la norma per una qüestió tècnica: els camions no disposen d'airbags, que és el dispositiu que genera la trucada automàtica al 112.

Un altre dels dubtes que genera el sistema és la protecció de la intimitat dels viatgers. Si tots els vehicles incorporen un GPS, ¿com es garanteix que la informació sobre la posició d'un vehicle no pugui ser consultada per terceres persones? La Comissió Europea assegura que el dispositiu només s'activa en cas de col·lisió -o d'activació manual- i que mentre se circula no es pot accedir a aquesta informació.

stats