Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

Els dubtes del sector químic planen sobre les obres de l’A-27

Sis anys després, les obres de l’A-27 han tornat al tram entre Tarragona i Montblanc. Però els sectors econòmics tenen dubtes

Sis anys després, les obres de l’A-27 han tornat al tram entre Tarragona i Montblanc. El retorn, però, ve acompanyat dels dubtes que mantenen els sectors econòmics de la demarcació, que fa dècades que reivindiquen la infraestructura com un factor clau per a la seva competitivitat. L’obra més difícil en aquest tram és un túnel que ha de travessar el coll de Lilla, una actuació que té un pressupost de 84,5 milions d’euros, i les alarmes s’han disparat quan la Subdelegació del govern central ha fet públic que s’està fent un estudi tècnic per determinar si les mercaderies perilloses poden passar o no per aquest túnel.

“No té cap sentit que es faci un túnel que no admeti la circulació d’aquestes mercaderies quan el sector químic és el motor econòmic de Tarragona”, deia ahir el director general de la patronal del transport FEAT, Josep Lluís Aymat. “L’A-27 és la infraestructura bàsica perquè els productes que surtin de Tarragona arribin al centre de la Península, no entenem que es concebi deixant-nos fora”, argumentava. En la mateixa línia s’expressava la directora de la patronal química AEQT, Teresa Pallarès, que reconeixia la preocupació: “El nostre sector necessita aquesta via ràpida per continuar sent competitius”, deia, i lamentava “la falta d’informació” sobre l’estudi.

En funció del pressupost

“És un tema d’inversió. Perquè un túnel compleixi els requisits de seguretat que marca la directiva europea per a les mercaderies perilloses ha de tenir vies d’evacuació i doble boca, però això encareix el projecte”, afegia Aymat, que tem que es vulgui fer un túnel barat per sortir del pas. “Aquesta autovia arriba tard, no podem consentir que a sobre arribi malament”, insistia.

Segons el ministeri de Foment, les obres d’excavació del túnel començaran al llarg del 2017, però no hi ha un calendari d’execució per arribar fins a Montblanc. L’autovia A-27 entre Tarragona i Lleida es va programar en els pressupostos de l’Estat del 2006, però les obres van començar el 2008, amb dos anys de retard, i es van aturar amb les retallades del 2010. Des de llavors s’han inaugurat trams amb comptagotes entre Tarragona i Valls, i s’ha aparcat el tram més complicat del túnel de Lilla.

Més continguts de