Publicitat
Publicitat

El desdoblament complet de l'Eix Transversal entrarà en funcionament el gener de 2013, mig any abans del previst

El conseller Recoder no descarta aplicar l'eurovinyeta als camions que creueu la via de punta a punta

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha avançat aquest divendres que el desdoblament complet de l'Eix Transversal (C-25) entrarà en funcionament el gener de 2013, mig any abans del previst. S'han desdoblat 143 km. i s'han construït 2 km. nous d'aquesta via entre Cervera i Caldes de Malavella, que funcionarà amb un mínim de dos carrils per sentit.

Recoder ha destacat que l'autovia enforteix les relacions entre les comarques que creua i ha valorat la "convivència difícil" dels conductors amb les obres, que s'han executat amb la via en funcionament.

El conseller no ha descartat aplicar l'eurovinyeta als camions que la creuen de punta a punta, ja que és una via pensada pel territori.

El desdoblament de l'Eix Transversal ha comptat amb un pressupost de 733,8 milions d'euros i s'han executat a través d'una concessió pública a Cedinsa, que també gestionarà i farà el manteniment de la infraestructura fins l'any 2040. La Generalitat retornarà aquestes inversions a la concessionària a través del mètode del peatge a l'ombra, amb una xifra que s'estima en menys de 70 milions d'euros a l'any de mitjana i que es calcula segons el número de vehicles que utilitzen la infraestructura.

El primer projecte de la C-25 es va inaugurar el 1997, amb una sola via per sentit. Per millorar la seguretat i la mobilitat que oferia la infraestructura, la Generalitat va iniciar les obres de desdoblament de la carretera, que van començar a partir de 2010 en la majoria del traçat, tot i que alguns trams ja es van iniciar un any abans.

A partir de gener de 2013, l'autovia funcionarà amb un mínim de dos carrils per sentit, amb trams de tres carrils per sentit en les zones de més volum de trànsit, com al pas per Manresa o a la intersecció amb la C-17. En els trams de més pendent, com el coll de Ravell, s'habilitaran tres carrils de pujada i dos de baixada.

El projecte ha aprofitat la calçada de l'antiga C-25 i ha desdoblat la via per crear una autovia de dos carrils, que s'estendrà per 153 quilòmetres entre la plana de Lleida, la Catalunya Central i Girona. Entre 8.000 i 17.000 vehicles de mitjana utilitzen aquesta infraestructura diàriament, amb un percentatge d'entre el 20% i el 30% de vehicles pesants, segons el tram.

Recoder no descarta aplicar l'eurovinyeta

Recoder ha assegurat que afavorir aquest trànsit habitual entre comarques és l'objectiu de l'obra i, per això, no ha descartat aplicar l'eurovinyeta als camions de mercaderies provinents d'Europa. El conseller ha explicat que l'Estat no ha autoritzat a la Generalitat aquesta possibilitat, però ha plantejat que la Generalitat podria prendre igualment la decisió d'aplicar l'eurovinyeta.

Uns 4.000 treballadors de Cedinsa han treballat en l'execució de l'obra, que inclou una cinquantena de viaductes, 14 túnels i 40 enllaços. El conseller Recoder també ha valorat la integració ambiental de la infraestructura amb el paisatge, que inclou diversos 'ecoductes', falsos túnels que uneixen els terrenys que la via ha separat, per afavorir el pas de la fauna.

A més de la C-25, la concessionària Cedinsa, participada per Comsa Emte, Copisa, Copcisa, i FCC, també gestiona les autovies C-16 (Eix del Llobregat), C-35 (Maçanet-Platja d'Aro), i C-17 (Centelles-Vic-Ripoll).

Més continguts de