TURISME
Societat 28/06/2017

Les empreses criden a no criminalitzar el turista

Un estudi calcula que els visitants deixen 2.200 milions als comerços de la ciutat

Laia Vicens / Pau Esparch
2 min
Un grup de turistes al passeig de Gràcia, una de les zones de la ciutat on els visitants fan més compres.

BarcelonaToc d’alerta dels empresaris al Consell Turisme i Ciutat de Barcelona (CTICB). El sector va aprofitar que ahir se celebrava el primer any de funcionament d’aquest òrgan per destacar la potencialitat econòmica dels visitants forans i alertar sobre la criminalització del turisme. El president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, que va intervenir com a representant de la resta del gremi, va apuntar que a causa de la baixa participació dels empresaris al CTICB es fan plantejaments “extremadament radicalitzats”. “Alguns participants ignoren els aspectes positius del turisme”, va dir Jené, que va afegir que el sentiment “de criminalització i culpa” de la ciutat cap al sector econòmic i empresarial “ha sigut evident” en aquest òrgan.

Jené va lamentar que la totalitat del plenari del CTICB -on estan representades totes les forces polítiques- no hagi condemnat “l’agressió de fa unes setmanes a diferents establiments hotelers, els rètols que criminalitzen l’activitat turística i comercial o la persecució al sector de la restauració amb les terrasses”.

El sector empresarial va acompanyar les crítiques de números i va recordar que cada any els turistes deixen uns 2.200 milions d’euros als establiments comercials de Barcelona, i generen un impacte directe de més de 26.000 llocs de treball. Les xifres surten d’un informe elaborat per RBD Consulting Group, que calcula que les compres dels turistes representen prop d’un 19% de la facturació del sector comercial de la ciutat. L’estudi valora que els gairebé 33 milions de visitants que rep anualment Barcelona “sempre fan compres físiques”, de manera que compensen l’augment del comerç en línia i la caiguda de les compres dels barcelonins a causa de la crisi. L’informe també proposa “esponjar” el turisme a la ciutat a través de cinc zones comercials.

Airbnb contra l’Ajuntament

El conflicte pels pisos turístics a Barcelona va continuar ahir. Airbnb va contraatacar davant les acusacions de l’Ajuntament, que culpa la companyia de “donar cobertura” a xarxes organitzades que relloguen pisos a turistes. El responsable d’iniciatives de polítiques públiques a Espanya i Portugal d’Airbnb, Sergio Vinay, va denunciar una “campanya de la por i la confusió” de l’Ajuntament, que “estigmatitza” les persones que ofereixen el seu pis per llogar-lo. Per frenar aquesta onada de crítiques, l’empresa va convocar els mitjans en una casa particular, on Vinay va comparèixer acompanyat de cinc amfitrions, que és com s’anomenen les persones que anuncien el seu pis o part del pis per llogar-lo, que van indicar les virtuts de llogar habitacions a Airbnb.

Vinay va afirmar que la plataforma de lloguer està disposada a parlar amb el govern municipal “en qualsevol moment i lloc”. El seu objectiu, va dir, és acordar “normes clares” perquè els amfitrions que només volen “compartir casa” ho puguin fer.

stats