Societat 23/11/2016

De la Serna ofereix un nou pla de Rodalies a Rull

El Govern li respon que faci les inversions pendents i que la seva prioritat és el traspàs de la xarxa

Júlia Manresa / Mireia Esteve
3 min
Una fallada elèctrica provoca nous retards a Renfe durant tota la tarda

Madrid / BarcelonaEl ministeri de Foment mou fitxa. El seu titular, Íñigo de la Serna, va anunciar ahir que es vol reunir amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, per oferir-li un nou pla de Rodalies. El ministre va assegurar que “els serveis, transports i infraestructures a Catalunya són una prioritat”. De la Serna ho va dir en resposta a la pregunta del diputat català Fèlix Alonso, d’Units Podem, sobre què pensa fer el govern espanyol per resoldre “el caos ferroviari” que afecta Catalunya.

Segons va explicar el ministre, ja s’han establert els contactes amb el conseller per renovar el pla d’inversió en infraestructures a Catalunya. Però Rull ja va deixar clar ahir que a Catalunya “no li calen nous plans”, sinó que “es compleixin les inversions compromeses”. Des de Ciutat de Panamà –on és de viatge oficial d’Acció–, Rull es va mostrar receptiu a l’hora de concretar una reunió amb el nou ministre, tot i que va deixar clar que la prioritat de la Generalitat és “el traspàs integral de Rodalies”. Està previst, doncs, que De la Serna i Rull es reuneixin en les properes setmanes.

Tal com va demanar el conseller en l’acte unitari de fa gairebé un mes a la Generalitat, el govern “vol assumir totes les competències”. Rull va assegurar que, a una futura trobada amb De la Serna, li explicaran com han “dissenyat” la xarxa, “que és possible i que és el millor per als ciutadans de Catalunya”. A part de Rodalies, el titular de Territori i Sostenibilitat va explicar que també volen tractar “a fons” qüestions “estratègiques” com l’estació de la Sagrera, el Corredor Mediterrani o actuacions de millora a la xarxa de carreteres. El primer contacte telefònic amb el ministre va ser “cordial i protocol·lari”, segons Rull, en què van tractar el tema de l’aturada de l’Euromed a l’Aldea –que des del 12 de novembre que hi té parada– i de la necessitat d’invertir a la línia R15 –Renfe hi ha fet una modificació d’horaris per adaptar-los a la durada real del trajecte–.

Menys d’un 9% invertit el 2016

El ministre De la Serna va explicar que, del total de la inversió que el govern espanyol fa en Rodalies a tot l’Estat, el 40% es destina a Catalunya. El diputat d’Units Podem Fèlix Alonso, però, va acusar l’executiu espanyol de dedicar molts més diners a l’AVE que al servei de Rodalies i, en particular, al català.

Tot i això, el ministre va reconèixer que cal revisar l’actual model. Segons el departament de Territori i Sostenibilitat, però, la realitat és que aquest any, de la inversió que estava prevista a la xarxa de Rodalies, se n’ha executat menys del 9%. Al 2015, se’n va executar un 26% del total.

Davant d’aquestes xifres, el Govern demana que es tirin endavant totes les inversions previstes abans de redactar un nou pla, perquè la situació ve de lluny, ja que l’Estat va redactar dos plans per Rodalies que no s’han executat en la seva totalitat. Del primer (2008-2015), segons ha explicat diverses vegades la Generalitat, només se n’ha executat un 10%. I del segon (2014-2016), el percentatge d’execució és encara més baix, d’un 4,1%.

Precisament, l’últim incompliment de l’Estat a l’hora d’executar l’últim pla previst per Rodalies fins aquest 2016 va portar la Generalitat a presentar un contenciós administratiu contra Adif, l’ens gestor de la xarxa ferroviària catalana. Tot i que el ministre hagi promès un nou pla per intentar millorar la xarxa de Rodalies, la Generalitat, de moment, manté el pols i continua apostant per un canvi en el model de gestió i el traspàs total de Rodalies

stats