Societat 04/07/2012

Científics del CERN descobreixen una nova partícula que evidencia l'existència del bosó de Higgs

Ara / Efe
La velocitat de la llum continua insuperable

BarcelonaCientífics del CERN, el Laboratori Europeu de Física de Partícules, han descobert una nova partícula que evidencia l'existència del bosó de Higgs, la famosa partícula de Déu que és la clau per entendre la formació de l'univers.

Aquest dimecres s'han presentat al CERN els darrers resultats sobre la cerca de la partícula més famosa: el bosó de Higgs. Els experiments ATLAS i CMS han observat una nova partícula, amb una massa d'uns 125-126 GeVs, que coincideix fins on s'ha pogut analitzar amb el Higgs.

Malgrat que no són definitius, i que en les properes setmanes els investigadors treballaran per preparar-los per ser publicats, les dades mostren amb claredat l'existència d'una nova partícula, amb un nivell de confiança estadística de 5 sigmes, el llindar del que els científics consideren un descobriment.

"Hem observat un excés de successos al voltant d'una massa d'uns 125 gigaelectronvolts (GeV) amb una significació estadística de 4,9 sigmes", ha dit el físic Joe Incandela, portaveu del CMS. Per la seva banda, la representant de l'experiment ATLAS, Fabiola Gianotti, ha explicat que ha observat "signes clars d'una nova partícula, amb una significació estadística de 5 sigmes, al voltant d'una massa de 125 GeV".

"És difícil no emocionar-se amb els resultats", ha dit el director de recerca del CERN, Sergio Bertolucci. "Vàrem dir l'any passat que l'any 2012 trobaríem una nova partícula de Higgs o bé descartaríem la existència del model estàndard de Higgs. Amb tota la cautela necessària, em sembla que estem a un punt d'inflexió, el descobriment d'aquesta nova partícula assenyala el camí cap a una comprensió més detallada de les dades que tenim", ha afegit.

El descobriment anunciat aquest dimecres és fruit de l'anàlisi de totes les dades recopilades al llarg de 2011 i 2012 a l'accelerador de partícules del CERN, amb les de 2012 encara sota investigació.

El següent pas és analitzar les propietats d'aquesta nova partícula, per tal de veure si coincideixen amb les predites per Higgs o si en presenten d'altres totalment diferents, i saber així si efectivament es tracta del bosó de Higgs, o és la primera d'una família més àmplia de noves partícules o bé si és alguna cosa completament diferent.

Els resultats són encara preliminars i es presentaran aquest dissabte a la comunitat científica internacional en la conferència més important de la física de partícules, ICHEP2012 a Melbourne.

L'Institut de Física d'Altes Energies (IFAE) és membre de la col·laboració ATLAS, i l'únic centre català que ha participat en aquesta investigació.

Milers de científics del CERN i altres laboratoris del món treballen des de fa dècades en la recerca d'aquesta partícula, que és la clau per entendre la formació de l'univers.