Societat 31/03/2011

Imputat l'antic subdirector d'infraestructures del Port de Barcelona per frau fiscal

L'exdirectiu del Port, Rafael Escutia, hauria participat presumptament en la trama de malversació de fons públics en l'ampliació del Dic Est.

Laia Espín
2 min

BarcelonaEscutia, que va ocupar el càrrec de subdirector des de l'any 2000 al 2007, haurà de declarar la propera setmana juntament amb onze imputats més en aquest cas. Els nous imputats estan vinculats amb empreses presumptament subministradores de la subcontracta Coterras, empresa que va ser contractada per la UTE que es va formar per construir el Dic. Segons la querella de la fiscalia, les empreses proveïdores de Coterras "emetien factures fictícies en la seva condició de proveïdors sense tenir la capacitat ni estructura suficient per prestar els serveis aparentment contractats."

Se sospita que aquestes societats subministradores de Coterras servien només per justificar activitats que no existien. Segons diu l'escrit de la fiscalia, la finalitat era augmentar falsament les quotes de l'IVA. El mateix escrit remarca que hi ha una factura fictícia per la compra de 865.000 tones de pedres per a la construcció de la infraestructura. La fiscalia conclou que les pedres "simplement no existien".

El propi ministeri fiscal en la seva querella estima que hi ha un total de 7,4 milions d'euros en factures emeses per la UTE des de Coterras per la compra de pedra. En aquests casos, es podria parlar d'un delicte contra Hisenda Pública

D'altra banda, també se sospita que haurien incorregut en un delicte de malversació de fons públics, perquè segons relata l'escrit fiscal, haurien vengut 18 milions d'euros en pedra d'una qualitat molt inferior de lo acordat per fer al Port unes instal·lacions auxiliars.

En aquesta investigació judicial s'han imputat als responsables de Coterras, que varen ser detinguts i van passar 20 dies a la presó, el director d'obres del Dic Est del Port, administradors de la UTE i proveïdors. La investigació ha portat a verificar matrícules de diversos camions de Coterras que portaven presumptament les pedres i s'ha acabat constatant que les que constaven al registre eren falses. L'adjudicació de l'obra es va fer a mitjans de l'any 2001 a la UTE Dique Este, formada per FCC, Construccions Rubau, Ferrovial-Agroman i Copisa. El projecte es va licitar per més de 165 milions i dos anys més tard es va fer una ampliació de pressupost fins a 197 milions.

stats