Societat 08/11/2012

La jornada intensiva als centres escolars agreuja les desigualtats educatives i socials

La Fundació Bofill alerta que a Catalunya no es donen les condicions necessàries per implantar aquest canvi amb èxit

Sònia Sánchez
3 min
L'Institut de Les Corts és un dels 384 que comencen jornada intensiva aquest curs. / PERE VIRGILI

BarcelonaUn estudi de la Fundació Bofill, elaborat en base a l'anàlisi de les diverses recerques estatals i internacionals sobre aquesta qüestió, alerta que la jornada intensiva als centres escolars "agreuja les desigualtats educatives i socials", segons l'autora de l'informe, doctora en Sociologia i directora de projectes de Rational Time, Elena Sintes.

El 71% dels instituts de secundària catalans apliquen des d'aquest curs per primer cop la jornada compactada al matí. L'estudi de la Fundació Bofill conclou que "a Catalunya no es donen les condicions necessàries per compactar la jornada escolar amb èxit", ja que les retallades al pressupost públic i la crisi econòmica que afecta les famílies no garanteixen que els alumnes de secundària aprofitin el temps alliberat a la tarda per fer activitats educatives.

Amb el títol 'A les tres a casa?', l'informe destaca també que el 45,2% de les mares i el 72,1% dels pares amb fills adolescents arriben a casa després de les sis de la tarda, de forma que bona part dels nens que ara acaben la jornada lectiva abans de dinar, si no tenen menjador escolar ni activitats extraescolars a la tarda, corren el risc de passar sols a casa la major part del temps. "A les tres a casa o a les tres al carrer", assenyala el director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, perquè en alguns casos els nois passen la tarda amb els amics fora de casa.

Sintes va assenyalar també que les dificultats econòmiques de les famílies per cobrir amb activitats educatives aquest temps de tarda no afecta només a les classes socials més desafavorides, sinó que avui s'estén també a la classe mitjana, ja que el 60% les llars catalanes tenen dificultats per arribar a final de mes.

L'estudi assenyala també que no hi ha cap recerca internacional que constati una millora dels resultats escolars per la implantació de la jornada intensiva a l'escola. A l'argument que diu que l'avançament de la sortida de classe servirà per ampliar també el temps en família i avançar l'hora de sopar i anar a dormir, Sintes apunta que els estudis realitzats a les comunitats autònomes que tenen la jornada intensiva demostra que aquests hàbits no depenen de l'horari escolar sinó dels hàbits i horaris dels pares.

Estudis d'organismes internacionals com la OCDE assenyalen també que, tot i que la quantitat d'hores lectives no té cap influència en els resultats educatius, ja que el més important és la qualitat de l'ensenyament que es dóna en aquestes hores, sí que està comprovat el beneficis que representa el major temps que l'alumne passa dins un entorn educatiu com el centre escolar. De fet, alguns països europeus amb jornada intensiva a secundària, com Alemanya i Suïsa, estan aplicant programes per ampliar a la tarda les activitats educatives dins del centre escolar.

Finlàndia i Dinamarca, que tancaven els seus instituts al migdia fins fa uns anys, "també han optat per allargar el temps d'estada al centre". A Finlàndia, per exemple, fa uns deu anys que es va constatar que la jornada compactada generava "problemes de solitud de molts infants a casa, que generaven fins i tot depressió en alguns casos", explica Sintes. Per això, es va posar en marca un programa estatal d'activitats extraescolars a la tarda.

La Fundació Bofill assegura també que, en el cas de Catalunya, la major part de la comunitat educativa considera que el procés d'aplicació de la jornada intensiva als instituts s'ha fet "de forma excessivament precipitada" i amb alguns punts crítics. En aquest sentit, l'entitat proposa que, en lloc de demanar l'aprovació del consell escolar com s'ha fet, la concessió de la jornada compactada requereixi a cada centre una participació mínima de dos terços de les famílies i del professorat en la decisió, va explicar Sintes.

stats