Societat 16/02/2015

Què està passant a Mart?

Núvol de gel o aurora boreal: els científics debaten, sense trobar una resposta definitiva, les hipòtesis per explicar un estrany fenomen a l'atmosfera del planeta

Agències
Mart, amb l'estrany fenomen / GRUPO CIENCIAS PLANETARIAS

MadridEl febrer de 2012, astrònoms aficionats de tot el món captaven una imatge sorprenent: de la superfície de Mart emergia una mena de tel de boirina, d'una longitud de 1.000 quilòmetres i ubicat a 250 quilòmetres d'altitud, un fenomen que es va repetir un mes després. Ara, tres anys més tard, els científics tenen ja les primeres hipòtesis sobre el seu origen.

El material facilitat pels aficionats va servir als científics per analitzar el succés i, sobretot, per indagar una mica més en l'atmosfera de Mart, un planeta que és encara un gran desconegut, tot i que l'orbiten diferents missions espacials. La revista 'Nature' publica aquest dilluns els resultats d'aquests estudis, uns estudis que, lluny de respondre als interrogants que hi ha damunt la taula, n'obren de nous. El misteri de l'enorme boirina continua sent això: un misteri.

Tant les naus espacials que orbiten Mart com el telescopi Hubble de la NASA havien gravat abans situacions com aquesta (una d'elles el maig de 1997), però mai a tanta altura sobre la superfície del planeta. Després d'analitzar les imatges i comparar-les amb altres fenòmens similars registrats al Planeta Vermell, l'article planteja dues hipòtesis: que es tracti d'un núvol format per partícules o vidres de gel o de diòxid de carboni, o que sigui un fenomen lluminós semblant a una aurora boreal. Els investigadors no saben quina de les dues possibilitats és la bona, però afirmen que, sigui com vulgui, per tal que es produeixi la boirina alguna cosa molt singular està passant en l'atmosfera del planeta.

Si l'estrany fenomen és un gran núvol de cristalls d'aigua caldria que la temperatura de Mart hagués caigut més de 50 graus centígrads, 100 graus si el núvol és de diòxid de carboni. La segona hipòtesi —que es tracti d'un fenomen lluminós, com les aurores boreals dels pols que il·luminen el cel terrestre quan les partícules del vent solar travessen l'atmosfera de la Terra— es considera molt poc probable, ja que Mart té una atmosfera molt poc densa i les partícules procedents del vent solar arriben amb menys velocitat. El que és clar és que tant una hipòtesi com l'altra són molt rares.

Ara bé, més enllà de saber què ha originat aquest fenomen, el que interessa als científics és esbrinar si passa amb regularitat, ja que això podria tenir repercussions molt importants sobre les missions espacials a Mart. El fenomen, diuen els científics, és l'avís que l'alta atmosfera de Mart és molt variable i registra episodis rars.