Societat 16/12/2015

Fernández Díaz responsabilitza els Mossos dels robatoris de coure tot i que han caigut un 15%

Al novembre hi va haver un 42% menys de robatoris que el mateix mes de l'any passat

Enric Borràs
3 min
El ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz, en una roda de prems a la seu d'EFE / EFE

BarcelonaEl mes passat Adif va denunciar als Mossos 15 robatoris de cables de coure i a l'octubre en va denunciar 11. Poden semblar molts, però són un 42% i un 77% menys de robatoris dels que hi va haver els mateixos mesos de l'any passat, respectivament. En total, entre el gener i el novembre d'aquest any hi ha hagut un 15% menys de robatoris que durant les mateixes dates de l'any passat, segons la conselleria d'Interior. Aquestes xifres, però, no han impedit que el ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz, culpi els Mossos d'Esquadra dels robatoris de coure a infrastructures ferroviàries, després que el ministre de Justícia, Rafael Catalá, també ho fes arran de l'incident a l'AVE de l'octubre.

Fernández Díaz ha dit que el 41,8% de robatoris de coure a Espanya, tant en infraestructures ferroviàries com de xarxa elèctrica, són a Catalunya, on no se segueix l'"estratègia de seguretat" del ministeri perquè la competència és dels Mossos. El percentatge encara puja més, arriba al 48% del total estatal, en el cas del coure robat en infraestructures de transport d'energia elèctrica. "No en faig cap valoració, només dono les dades", ha deixat anar Fernández Díaz, segons l'agència Efe, tot i que ja havia estat prou explícit.

El ministre fins i tot ha dit que els robatoris a Catalunya "no han baixat sinó que han pujat" –tot i que les xifres dels Mossos ho desmenteixen–. Ha insistit que aquí les tasques de seguretat les fan els Mossos d'Esquadra mentre que a la resta d'Espanya els robatoris cauen perquè hi apliquen "una estratègia de seguretat" que lluita contra les màfies criminals. Segons les denúncies que consten als Mossos entre el gener i el novembre hi va haver 324 robatoris de cables de coure a Adif. En el mateix període de l'any passat n'hi va haver 381.

Els Mossos també tenen un pla operatiu específic dedicat només a aquesta mena de crim i ja compten aquest any amb 482 detencions, com la de dos homes, fa pocs dies a Sant Boi de Llobregat, que duien al cotxe una tona de coure robat a la xarxa ferroviària. Al setembre va caure una banda organitzada en una operació conjunta entre Mossos i Guàrdia Civil en què es van fer 14 detencions.

També la ministra de Foment, Ana Pastor, s'ha afegit a Fernández Díaz en reclamar "lleialtat institucional i col·laboració de tothom" perquè "a cap altre lloc d'Espanya" es dóna el que passa a Catalunya. Pastor ha assegurat que a l'executiu espanyol estan "francament preocupats" per un fet que considera "gravíssim, segons recull l'ACN.

Aquesta no és la primera disputa entre els governs espanyol i català pel que fa a la seguretat de la infrastructura de la xarxa ferroviària –cal recordar que Adif és una empresa privada–. A l'octubre Catalá va acusar el cos policial català de no vigilar prou les línies de tren, després de quatre talls en cables de fibra òptica que van col·lapsar tota la xarxa, i a més la Policia Nacional va assumir la investigació tot i que era competència dels Mossos d'Esquadra, que per la seva banda ja havien començat una investigació d'ofici.

Al darrere de tot això hi ha la batalla sobre la responsabilitat dels retards i les incidències constants a la xarxa de Rodalies. A l'octubre Fernández Díaz va retreure que "cert conseller exalcalde de Figueres" –en al·lusió a Santi Vila– utilitzés les avaries o els problemes en el servei de tren a Catalunya amb "finalitats polítiques bastardes" per culpar el govern espanyol. "Va faltar-li temps l'altre dia, quan es va produir el sabotatge, per culpar-ne el govern espanyol. Ara està molt callat, però és el que va dir en un primer moment", va criticar.

stats