Publicitat
Publicitat

CiU no revela quin nou enfocament donarà al Centre de la Imatge

Les missions pedagògiques de La Virreina i Val del Omar

El director de La Virreina, Carles Guerra, s'ha acomiadat del càrrec amb sis mostres al voltant del vessant educatiu i social del cine, amb Val del Omar al capdavant. Es desconeix el futur enfocament del centre.

L'artista Carles Guerra va fer dimarts l'última compareixença davant dels mitjans com a director de La Virreina Centre de la Imatge. Al setembre s'incorpora com a conservador en cap del Macba. Al seu costat hi havia el tinent d'alcalde Jaume Ciurana, que s'expressa amb cautela quan els periodistes pregunten quin serà el futur enfocament d'aquest projecte tan ambiciós i arriscat. El nou Ajuntament encara fa volar dubtes, però això no vol dir que toqui dur-se les mans al cap. Carles Guerra s'acomiada de La Virreina amb la feina feta i la programació preparada des d'ara i fins al febrer del 2012. El que passarà després encara és un misteri, però dilluns vinent el galerista Llucià Homs deixarà les seves feines (al festival Loop, al centre La Fàbrica i a la galeria) i s'incorporarà a l'àrea anomenada d'impuls sectorial. Serà responsable de La Virreina, La Capella, el Consell de Cultura i les fàbriques de creació, entre altres tasques, i començarà a dissenyar el futur mapa cultural de la ciutat.

La nova tongada d'exposicions de La Virreina, l'última del regnat Guerra, obre portes avui al palau de la Rambla amb sis propostes. La principal és Desbordamiento de José Val del Omar , una versió encongida del recorregut que es va veure al Museu Reina Sofia

de Madrid entre l'octubre del 2010 i el febrer del 2011. El seu comissari, Eugeni Bonet, ha traçat un itinerari cronològic per les etapes creatives del cineasta Val del Omar, començant al principi de la Segona República, quan va participar en les famoses missions pedagògiques, i enfilant-se després en la seva producció cinematogràfica, un tempteig de llums i sons pioner que, com diu Bonet, "desborda els sentits de l'espectador i del mateix cinema i no deixa de buscar noves formes". És per alguna cosa que s'ha convertit en el referent de tots els artistes experimentals posteriors.

Però si algú en surt amb l'estómac obert, les sales encara acullen cinc programes més. La mostra de l'artista Iñaki Garmendia és la segona aposta més amanyagada per l'organització. Garmendia representa una nova generació d'artistes bascos, que ha fet funambulisme en les fronteres entre el nacionalisme i la globalització, marcada pels cops del conflicte terrorista. L'origen d'aquestes instal·lacions és una imatge de la discoteca Txitxarro, situada entre les muntanyes d'Itziar, després que ETA hi fes esclatar una bomba.

Igual que Val del Omar, Garmendia utilitza les fotografies i les filmacions com si fossin els tubs d'assaig d'un laboratori, i investiga com poden apropar-lo a la societat i a la història. Aquest ha estat un requisit per a tots els convidats de La Virreina, que desfilaran per les sales del centre fins a l'octubre. La llista d'invitats comprèn el col·lectiu Red Caballo, els SiteSize i el documentalista Claudio Zulián, que ha fet equip amb un grup de joves de la fundació ADSIS del Carmel.

Un Val del Olmar a Tànger

Carles Guerra també ha obert diàleg amb la direcció de la Cinémathèque de Tànger, que des de la seva fundació l'any 2007 ha lluitat per socialitzar i instruir els seus conciutadans amb les mateixes aspiracions que tenia Val del Omar quan recorria la península dalt d'una furgoneta. La setmana que ve, la Cinémathèque aterrarà a la Rambla amb un equipatge fascinant i posarà la cirereta a aquesta temporada de La Virreina.

Més continguts de