TRANSPORT PÚBLIC
Societat 18/11/2015

La T-Mobilitat entrarà en funcionament en un any

L’ATM ultima els detalls del nou títol de transport en el cinquè Smart City Expo World Congress

Martí Gelabert
3 min
L’ATM ha presentat la T-Mobilitat durant l’Smart City Expo World Congress a l’Hospitalet.

BarcelonaL’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha aprofitat el cinquè Smart City Expo World Congress, que s’ha allargat des de dimarts fins aquest dijous al recinte de la Gran Via de Fira Barcelona a l’Hospitalet de Llobregat, per donar els últims detalls sobre la nova T-Mobilitat. El sistema proposat per l’ATM aposta per un únic dispositiu que substituirà les actuals targetes de cartró amb banda magnètica. Així, els usuaris podran adquirir una nova targeta de plàstic recarregable o pagar des del mòbil mitjançant la tecnologia 'contactless'. Durant els últims mesos de l’any vinent entrarà en funcionament a la primera corona zonal i durant el 2017 s’estendrà a la resta, any en què conviuran les actuals targetes amb la T-Mobilitat.

Amb el nou títol de transport s’eliminaran els 85 títols integrats actuals, tot i que es mantindrà el sistema de zonificació. El motiu que dóna l’ATM és que durant la coexistència del sistema actual i del nou títol és impossible canviar-ho. De tota manera, no descarta que a partir del 2018 pugui haver-hi canvis. Sí que hi haurà, però, canvis en el sistema de pagament. Cada persona tindrà una única targeta i el nombre de viatges que faci s’anirà establint i adaptant al preu independentment de la zona en què es trobi. Això sí, l’ATM assegura que no es pagarà més del que es paga ara. Per exemple, en el cas de fer 10 viatges, el primer sortirà més car, però el preu s’anirà adaptant progressivament a l’actual, de manera que quan s’hagin fet 10 viatges s’hagin pagat els 9,95 euros que val l’actual T-10. El comptador de viatges, però, tornarà a zero cada mes.

Plataformes com 'Stop Pujades' ja havien expressat amb anterioritat les seves reticències al nou sistema tarifari, criticant que pot afectar econòmicament molt més l’usuari esporàdic. En el cas dels turistes, es mantindrà un sistema de targetes de viatges il·limitats amb un preu tancat i durant un període determinat, com les actuals T-Dia.

L’usuari tindrà l’oportunitat de decidir si vol fer prepagament, mitjançant recàrregues, o postpagament, mitjançant la vinculació al compte corrent. La targeta, de fet, s’haurà de registrar. Una decisió que tampoc no ha estat exempta de polèmica, per l’ús que es pugui fer de les dades personals. El president de l’ATM, Josep Anton Grau, assegura que “no hi ha d’haver cap tipus de problema amb les dades, perquè el propietari en serà l’administració”. Grau destaca que l’únic ús que se’n farà és “per millorar l’experiència de l’usuari”, recomanant-li rutes, avisant-lo d’incidències o podent-li proporcionar l’oportunitat d’anul·lar la targeta de manera instantània i recuperar el saldo en cas de pèrdua o robatori.

Smart City Expo World Congress

Més de 500 ciutats, 450 expositors i 400 ponents s’han trobat aquests dies a l’Hospitalet. S’hi han presentat nombrosos mètodes per reinventar les ciutats i convertir-les en 'smart cities'. Els més destacats: un autobús sense conductor o unes càmeres que detecten tirotejos.

Aquesta edició de la Smart City Expo ha coincidit amb la cinquena edició del saló BcnRail, que centra la seva atenció en la mobilitat sostenible. També s’han celebrat diversos concursos que han premiat les aplis mòbil més innovadores i productives. Barcelona se situa actualment en el número 34 del rànquing de les 'smart cities' que elabora la Iese Bussiness School.

stats