TRÀNSIT
Societat 25/05/2011

Les multes es disparen un 47% als dos mesos de l'eliminació de la zona 80

Interior diu que en l'època de Saura el departament era "permissiu" per evitar les sancions en aquesta àrea, molt criticada per l'opinió pública

Efe
3 min
El pla de millora de la qualitat de l'aire busca reduir el nombre de vehicles privats que accedeixen a Barcelona.

BarcelonaLes multes s'han disparat un 47% a l'antiga "zona 80" en els dos primers mesos després de l'eliminació d'aquest límit de la velocitat als accessos a Barcelona, segons ha anunciat avui el director del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio.

En roda de premsa, Aregio ha explicat que entre gener i febrer d'aquest any -quan encara estava vigent el límit de la velocitat a 80 per hora en els accessos a Barcelona- es van iniciar un total de 7.079 expedients sancionadors, mentre que entre març i abril -una vegada suprimida la limitació a 80-, les multes s'han disparat un 47% i han arribat a les 10.434.

Aregio ha assenyalat que un dels factors que explica aquest augment de les sancions és que amb l'anterior conseller Joan Saura -impulsor de la limitació a 80 als accessos a Barcelona- es va donar un marge de "permissivitat" més ampli a l'hora de no sancionar els infractors a la "zona 80".

El responsable de Trànsit ha recordat que quan van anunciar la supressió de la limitació a 80 ja van advertir que serien més estrictes a l'hora de sancionar els conductors que excedissin els límits establerts.

Més enllà d'apuntar la "permissivitat" dels antics responsables d'Interior, Aregio no ha volgut entrar en més detalls sobre l'augment de les sancions imposades, ja que creu que es tracta d'un període curt de temps i que hi ha mesos amb comportaments atípics que disparen les estadístiques.

En qualsevol cas, segons les dades de Trànsit, l'increment del 47% de les multes entre el gener i el febrer i març-abril contrasta amb l'augment de només el 18% de les multes a la mateixa comparativa de l'any passat.

En concret, entre el gener i el febrer del 2010 es van iniciar 11.925 expedients sancionadors i entre el març i l'abril 14.666 -una xifra molt superior encara a les 10.434 multes del mateix període d'aquest any.

El responsable de Trànsit ha fet un balanç altament positiu de l'eliminació de la "zona 80" i ha remarcat que en dos mesos -en què la intensitat mitjana de vehicles ha baixat un 2%-, les congestions s'ha reduït un 13% i el nombre de víctimes mortals i ferits greus ha baixat un 30%.

Segons Aregio, els que auguraven tota mena de desastres per l'eliminació de la "zona 80" s'han quedat sense arguments, perquè la supressió d'aquesta mesura ha estat assumida pels conductors amb "plena normalitat".

D'aquesta forma, en la comparativa entre gener-febrer i març-abril, la mitjana de velocitat en les hores punta del matí ha pujat un 4% i durant la resta del dia un 2%.

Això no obstant, la disminució de la congestió i l'augment de la velocitat mitjana després de l'eliminació de la "zona 80" és inferior a la que s'obté si es compara en conjunt el primer quadrimestre d'aquest any amb el període gener-abril del 2010, malgrat que llavors hi va haver una disminució de la circulació de només l'1%.

En concret, respecte al primer quadrimestre de l'any passat, les congestions s'han reduït un 33% i la velocitat en hores punta del matí ha pujat un 6% -i se situa en una mitjana de 76 per hora-, mentre que a la resta del dia ha augmentat un 3% i arriba als 94 per hora de mitjana.

A falta que es conegui la influència que la supressió de la "zona 80" ha tingut en la qualitat de l'aire, Aregio ha insistit que el canvi "ha valgut la pena" i ha remarcat que no es plantegen de moment cap correcció al nou model.

Això no obstant, ha precisat que estan pendents encara d'un informe sobre l'impacte sonor al tram de la C-31 que transcorre al costat de Montgat (Maresme), després que l'Ajuntament ha aprovat una moció, amb el suport fins i tot de CiU, demanant que es recuperi el límit a 80 per hora vigent amb l'extinta "zona 80".

Aregio també ha anunciat que ja han adjudicat l'obra d'instal·lació dels pòrtics de la velocitat variable a la B-23 i que esperen que a final d'any aquest model -que actualment funciona als accessos a Barcelona per l'autopista del Garraf i l'autovia de Castelldefels- ja pugui estar vigent des de Molins de Rei (Baix Llobregat) fins a l'entrada a la capital catalana per la Diagonal.

stats