Publicitat
Publicitat

Xabi Fernández i Iker Martínez: "Els navegants oceànics són molt solidaris entre ells a alta mar"

Repte Brillar a la Barcelona World Race, l'única regata de vela al voltant del món amb dos tripulants per embarcació, que comença divendres Objectius Completar la circumnavegació, concloure la regata sense tocar terra i obtenir la millor posició possible

A Iker Martínez i Xabi Fernández els esperen tres mesos de treball intens. Són els patrons de l'IMOCA Open 60 Mapfre , un dels vaixells que aspira a fer un bon paper a la segona Barcelona World Race, que organitza la Fundació per la Navegació Oceànica de Barcelona. És un dels reptes més grans de la seva carrera.

Fa més de 12 anys que navegueu junts, veniu del món de la vela olímpica i ara us heu llançat a la vela oceànica. Què preferiu?

Iker: És molt diferent perquè la vela olímpica són tres o quatre regates al dia, molt intenses, d'uns 25 o 30 minuts, mentre que la vela oceànica representa tres mesos sense aturar-se, dia i nit. La nostra passió sempre ha estat la vela olímpica però, afortunadament, en el nostre esport hi ha diverses disciplines i hem pogut fer el salt a la vela oceànica, on es pot competir a un nivell molt alt.

Ja heu fet la volta al món a la Volvo Ocean Race. Quines diferències hi ha entre aquella regata i la Barcelona World Race?

Xabi: La diferència més gran és que a l'equip de la Volvo érem 11 tripulants i en aquesta només en som dos. A més, aquella regata era per etapes i aquesta és sense escales. Això fa que sigui un repte completament diferent. Per una banda, es complica molt la cosa i, per l'altra, hi ha un factor d'aventura, de resistència i de fons. La regata comença el 31 de desembre i dura fins a finals de març o principis d'abril, sense tocar terra. Imagina't quantes coses hi poden passar! Iker: Mai hem fet una regata així sense escales i ho afrontem amb molta il·lusió, però sent conscients que som nous en això.

Quin és el recorregut de la Barcelona World Race?

Iker: La volta al món es pot fer en dues direccions, cap a l'oest o cap a l'est, però com que els vents predominants són de l'oest cap a l'est, la regata es fa en aquest sentit per fer-la més ràpida i espectacular. Surts de Barcelona, passes per l'estret de Gibraltar i després s'han de deixar els tres caps a babord, passar per Sud-àfrica, pel cap de Bona Esperança, per Austràlia, pel cap d'Hornos i després tornar a pujar fins a Gibraltar i arribar a Barcelona. Són unes 25.000 milles nàutiques.

Quines són les parts més dures que us trobareu en el recorregut?

Xabi: Per les condicions predominants, la part més dura a tot el món per la navegació és l'oceà Sud, una mica abans d'arribar a Sud-àfrica i fins passar el cap d'Hornos. La zona ja és en si complicada i, a més, en aquestes dates, tot i que és estiu a l'hemisferi sud, hi ha moltes pressions baixes, borrasques que passen una darrere l'altra i unes condicions habituals de molt vent i onades molt grans. L'esperança és que t'agafi un bon vent i et permeti avançar al més ràpid possible. Però s'ha de tenir en compte que de Bona Esperança al cap d'Hornos hi ha un mes de navegació. Suposo que en aquest temps ens trobarem de tot.

Quines són les principals característiques del vostre vaixell?

Iker: És un vaixell de 60 peus, relativament gran per manejar-lo entre dues persones, però alhora molt lleuger, amb una quilla que li dóna una gran estabilitat, i això fa que sigui molt ràpid.

Xabi: Són molt ràpids i lleugers, i de velocitat punta poden assolir els 32 o 33 nusos.

El Mapfre , el vaixell amb el qual participeu a la BWR, va guanyar la Vendée Globe 2008 pilotat per Michel Desjoyeaux. Això és una garantia de qualitat?

Xabi: Que hagi guanyat la Vendée Globe indica que és molt bo. És un vaixell del 2007, que no és nou, però que sempre ha donat molt bones prestacions. És cert que hi ha dos vaixells, el Foncia i el Vibrac-Paprec , que són d'una generació posterior i que a priori han de ser més avançats, però no tenen la fiabilitat d'haver fet ja la volta al món. S'haurà de veure si són millors o no.

La solidaritat entre navegants és habitual o prima la rivalitat?

Iker: Els navegants oceànics són molt solidaris entre ells a alta mar, quan estan navegant, competint o el que sigui, perquè quan ets allà l'únic ajut que pots tenir és el dels teus propis rivals, que són els teus companys de viatge. Al marge d'això, nosaltres vam acordar amb Michel Desjoyeaux que fos el nostre entrenador per aquesta regata, i fins i tot ens va ajudar a triar el vaixell i prendre certes decisions correctament.

Des de quan us esteu preparant per aquesta competició?

Xabi: A principis d'aquest any 2010 encara estàvem competint a la classe olímpica 49er, a partir del gener vam començar a preparar aquest projecte i a partir del març vam començar a navegar. Ens hauria agradat tenir molt més temps, però ho hem donat tot.

Aquesta regata us farà créixer com a navegants?

Xabi: Segur. Fa un temps érem únicament regatistes de vela olímpica. Després, amb la Volvo, ens vam fer una mica més mariners i crec que això ens farà més complets, perquè ja ens està aportant molt.

Més continguts de