Societat 15/05/2012

Descomptes, bonificacions: les 5 propostes de consens del grup de peatges

Una vintena d'agents polítics, econòmics i socials van estar tancats ahir durant prop de cinc hores, entre les vuit i tres quarts d'una de la matinada, per buscar una solució que pacifiqui la revolta ciutadana contra els peatges

Albert Balanzà
1 min
Cues al peatge de Martorell en la protesta #novullpagar/MANOLO GARCÍA

Barcelona1-Ampliar les bonificacions a vies de titularitat estatal. El Govern planteja que el sistema de bonificacions que aplica a les autopistes de titularitat nacional s'ampliï ara a les de titularitat estatal. Per això demana a Foment que l'AP-7 i l'AP-2, concessionades a Acesa-Abertis pel ministeri, considerin bonificacions d'entre el 30% i el 40% del preu per a vehicles d'alta ocupació, vehicles poc contaminants i per mobilitat obligada a través de la recurrència d'ús (fins a setze viatges al mes).

2-Bonificació en funció dels quilòmetres recorreguts. Tal com s'aplica a Mollet, el peatge de les Fonts aplicarà de manera immediata, i d'acord amb les concessionàries, una bonificació en funció dels quilòmetres recorreguts, perquè actualment hi ha una sola tarifa. El Govern busca descongestionar la carretera de Rubí.

3-Nous descomptes per mobilitat obligada. La recurrència se seguirà premiant, ara per als usuaris que facin més de setze viatges al mes. El grup de treball va fixar un mínim de trenta viatges, dirigit als conductors que entren i surten de Barcelona cada dia laborable, per estudiar descomptes superiors al 30%.

4-Desgravació dels peatges en el tram de l'IRPF. El Reial Automòbil Club de Catalunya va plantejar que s'introdueixi la possibilitat de desgravar els peatges en la quota de l'IRPF "com a mesura d'equitat". El Govern veu la proposta "interessant".

5-Aplicar la directiva europea de l'eurovinyeta. El Govern també s'ha mostrat favorable a implantar la directiva europea que taxa especialment vehicles com els camions de gran tonatge perquè fan un ús més intensiu de les infraestructures de peatge. Les concessionàries calculen que hi hauria uns ingressos afegits de 3.000 milions, però fins ara l'Estat espanyol s'ha mostrat reticent a aplicar la mesura per no castigar el transport de mercaderies en temps de recessió.

stats