GOSSOS I BETH PALAU DE LA MÚSICA CATALANA DIVENDRES, 14 DE GENER
Societat 16/01/2011

El pop bagenc omple el Palau de la Música

Borja Duñó
2 min
Gossos van oferir un concert contundent en el seu debut al Palau de la Música, on van presentar el seu desè àlbum, 'Dia 1' .

Al Palau de la Música, una munió de gent crida repetidament "gossos! gossos!", cosa que en un altre context potser hauria resultat xocant. Però no, sabem que la multitud ha vingut a veure el primer concert de Gossos a la seu de l'Orfeó Català i que, ara que el grup manresà ha abandonat l'escenari, en demana més. Sense fer-se esperar gaire, Natxo Tarrés, Juanjo Muñoz, Roger i Oriol Farré i el bateria Santi Serratosa, tornen per oferir tres bisos, enfilall que acaben amb un obligat Corren . I, ara sí, fan aixecar de les cadires un públic cívicament emocionat que, potser per bona educació, potser per poc habituat a l'arquitectura de Domènech i Montaner, va contenir el seu entusiasme fins al final.

Gossos, un grup que va començar com a fenomen adolescent però que amb els anys ha experimentat una notable evolució, va semblar entendre la importància de tocar al Palau i, de la mateixa manera que va reivindicar-se fa un parell d'anys a L'Auditori, va aconseguir que aquest fos un concert especial. Dels seus orígens acústics en queda la disposició a l'escenari i el repartiment de les veus, però el resultat sonor, amb Santi Serratosa fent retronar la seva bateria, no hi té res a veure.

En els darrers anys, on més han reeixit els manresans ha estat en el tractament de les guitarres. Inspirats per l' indie i el rock alternatiu anglosaxó, han aconseguit treure's de sobre l'estigma kumbaià , almenys pel que fa al vessant instrumental. Temes del seu darrer treball, Dia 1 (2010), com Plou al carrer , amb unes guitarres que recorden el The bends de Radiohead, van sonar amb contundència i professionalitat. Per sota la distorsió, un sentit melòdic acurat i unes lletres potser encara massa planeres, segueixen connectant amb el públic de sempre, que va aplaudir especialment Condemnats , una cançó dels seus inicis.

Abans, Beth havia presentat el seu tercer treball, Segueix-me el fil (2010), un disc en català amb el qual sembla trobar-se a gust, després d'haver-ho provat amb el castellà i l'anglès. Sota la direcció del baixista i reputat productor Ricky Falkner, la cantant de Súria compta ara amb un embolcall tenyit d'americana per als seus temes i els de gent com Jaume Pla de Mazoni o Litus.

Potser un pèl nerviosa -i això que no era la seva primera vegada al Palau-, Rodergas va defensar unes cançons que l'han posada en el bon camí. A poc a poc, l'actriu, presentadora i cantant s'ha sabut envoltar de músics que connecten més amb la seva manera de ser i sentir. L'esforç és molt apreciable, tot i que potser encara li falta un deixar-se anar que l'acosti a personalitats més creatives com Maria Rodés. Una veu més viscuda -com la de la cantant Bikimel, que va aparèixer al concert de Gossos- i unes paraules més esmolades potser l'arribarien a convertir en la nostra Christina Rosenvinge. Ella, igual que la Beth, també té un passat comercial.

stats