Publicitat
Publicitat

RELACIONS SOCIALS

La crisi econòmica fa allunyar el model d'home metrosexual, que tractava amb igualtat la dona

Elles els prefereixen masclistes?

Tan sols cal aturar-se als aparadors de les botigues de nadons. Per a les nenes, roba rosa. Per als nens, blava. "Hi ha un retorn a actituds estereotipades i convencionals", assegura Rosa M. Pérez, professora de psicologia social de la Universitat de Lleida. I el fet té una e xplicació: "La crisi econòmica fa que la dona busqui un home protector, que li resolgui la part econòmica, i, per tant, allunya el model d'home metrosexu al, que era un company de la dona, que la tractava amb igualtat", argumenta el catedràtic de psicologia de la sexualitat de la Universitat de Salamanca, Fè lix López.

Les famílies han continuat educant les filles com a princeses i els nens com a cavallers. "A les nenes encara els regalen la planxa i les nines, i als nens, els guerrers", diu la psicòloga Rosa M. Pérez. Això és així, per molt que hagi canviat la societat aquest tret perdura, i, per confirmar-ho, caldrà observar la campanya de publicitat de Nadal. Quants anuncis hi haurà en què els nens juguin amb nines? Són nenes, diu la psicòloga, que creixen vestides de color rosa, i quan són adolescents ja van molt pintades, i volen ser molt femenines en tot. De fet, a les nenes, des de ben petites, tothom els pregunta si tenen nòvio i quants en tenen. Els comentaris al carrer també són: "Tindràs molts nòvios perquè ets molt guapa". Les nenes creixen amb la idea que se'ls valora el físic, i que per això han de tenir molts nens darrere d'elles. "Són comentaris espantosos, que no s'haurien de dir mai a les criatures. De nenes, volem que tinguin molts nòvios a la classe i, de grans, els direm que no en tinguin cap ni un. Però si han crescut amb la pregunta al clatell!", assenyala la psicòloga.

Si l'estereotip de rosa i blau es manté, si l'estereotip d'home protector i dona submisa es manté, el tractament que les noies fan de la sexualitat ha canviat radicalment. Però ho ha fet "de la manera més frívola possible, perquè fan ús dels nois com si fossin objectes sexuals", continua subratllant Rosa M. Pérez. A les adolescents els interessa saber qui s'ha fet un noi (qui ha fet l'amor amb ell) i qui no. "Valoren els nois per la seva sensualitat, pel seu físic, i no pel seu caràcter". Per contra, elles mateixes tenen "un comportament masclista, perquè busquen un noi que les acompanyi a casa, que sigui fort". Hi ha pares que també estan tranquils quan la noia adolescent de casa té xicot, perquè opinen que sempre tindrà algú que l'acompanyi fins a casa, i que és molt millor d'aquesta manera.

El feminisme fa un pas enrere

I què n'opinen els homes? "N'hi ha a qui encanta tenir una dona submisa, passiva, que hi busqui refugi", diu el catedràtic de psicologia de la sexualitat de la Universitat de Salamanca. "En són una minoria, això cal dir-ho, però és veritat que la crisi els ha avivat, perquè la falta de recursos econòmics de moltes dones ha fet que busquessin un home adinerat, que les pogués salvar de la situació de penúries que passaven". Esclar, en el moment que la dona accepta aquest paper perd una posició d'igualtat, que és la que havia aconseguit la dona que triava un metrosexual. "El metrosexual era el company, l'amic de la dona, qui comparteix les tasques de la llar, qui forma un equip amb ella d'igual a igual".

Al mateix temps, el catedràtic de la Universitat de Salamanca lamenta que les adolescents creixin amb la idea de trobar una mitja taronja. "Els hem de fer creure que elles mateixes són una taronja sencera, perquè, si no, es creuran que necessiten la dependència d'una parella per viure i no és així". En el moment que ho pensen i ho busquen, perden llibertat.

Per tot plegat, el feminisme fa un pas enrere. Perquè la lluita per aconseguir la igualtat dels drets socials de l'home i de la dona "només s'ha desbocat amb l'actitud que tenen amb el sexe". Encara ho puntualitza més la psicòloga de la Universitat de Lleida, Rosa M. Pérez: "Em trobo amb alumnes que accepten el tòpic que l'home és infidel per naturalesa, perquè té més desig sexual que les dones".

Finalment, la professora Rosa Guitart, del grup de recerca de gènere i educació de la Universitat de Vic, comenta que no hi ha cap estudi que apunti aquesta tendència. "En tot cas, el que sí que està estudiat és que en els rols de gènere hi ha molta diversitat i que està en procés d'evolució constant". Malgrat això, hi ha dos estereotips ben clars, la dona conserva la dependència emocional respecte de l'home. "És un tret característic del gènere femení, que té la necessitat d'estimar la parella, i de pensar que l'ha de protegir". Dit amb unes altres paraules, la dona continua pensant que la parella té raó sempre, i que té autoritat damunt d'ella per dir-li si fa bé o malament una cosa.

Grease , l'estereotip

Musicals com Grease eternitzen "un model tradicional d'home i de dona", apunta la professora Rosa Guitart, del grup de recerca de gènere de la Universitat de Vic. Les noves edicions en poden canviar la imatge externa, però la manera d'interaccionar que tenen l'home i la dona és la típica, que estableix que la dona té una dependència de l'home. També fan perpetuar la idea que el gènere femení té "armes de dona" per atreure un home. Passa el mateix amb moltes sèries, que estableixen una imatge social de l'home i de la dona, "que no és real, perquè els rols de gènere han evolucionat", malgrat que la televisió vulgui mantenir-ne uns d'únics.

Més continguts de