Publicitat
Publicitat

SOCIETAT

Els pressupostos tornen a oblidar-se de Rodalies

Dels 4.000 milions promesos fins al 2015, només se n'han exectutat 224. La inversió prevista per al 2012 és de 30 milions d'euros. La ministra Pastor es va comprometre a prioritzar la seguretat a la xarxa fa només 7 setmanes. Recoder diu que "clama al cel"

Els pressupostos de l'Estat per al 2012 només inclouen 30 milions per millorar la xarxa de Rodalies-Renfe dels 4.000 milions que hi ha pactats per invertir entre el 2008 i el 2015. El pla de Rodalies prometia 3.050 milions d'inversions en infrastructures (la resta eren millores a les estacions). Fins ara, de tots els diners promesos només han arribat 224 milions d'euros, un 7% del total. I això que la ministra de Foment, Ana Pastor, va assegurar fa només 7 setmanes des de Barcelona que l'Estat deixaria enrere les grans promeses d'inversions i assumiria el problema de les infraestructures ferroviàries a Catalunya pas a pas prioritzant les millores en seguretat.

La inversió en infraestructures ha caigut un 45% fins a situar-se en l'11% del total, 7 punts per sota del mínim fixat per l'Estatut.

Els principals oblits

Els comptes també s'obliden de les obres pendents de la N-II a la demarcació de Girona, dels accessos en tren a la nova terminal de l'aeroport del Prat o dels accessos definitius al Port de Barcelona. El corredor mediterrani rep 1.342 milions –306 milions entre Tarragona i la frontera–, tot i una caiguda del 20%. En total hi ha pressupostats 1.233 milions. L'any 2011 el govern de Zapatero en va pressuposar 2.200, però només en va executar 1.433. Pastor va admetre en la seva visita a Barcelona que el seu ministeri deu a Catalunya 5.748,5 milions d'euros en inversions pendents.

La reacció del conseller

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, en una visita institucional a la Garrotxa, on s'ha reunit amb els alcaldes, ha lamentat la retallada als pressupostos i ha dit que es constata que, com ja va fer el govern de Zapatero, el PP "continua invertint en culs de sac d'alta velocitat i descuida les obres fonamentals per als ciutadans i per a l'economia del nostre país". Ha fet referència a les obres pendents de la N-II a la demarcació de Girona o la falta d'inversió en Rodalies, que són un "clam al cel", tot i que ha afegit que la "llista és molt llarga".

Els números que apareixen al text dels pressupostos generals presentats aquest dimarts demostren, al seu entendre, que l'Estat "continua prioritzat obres que no s'entenen des d'un vessant de retorn econòmic si no és per una voluntat de construir la nació", és a dir, amb una clara "voluntat política". I ha lamentat que aquesta sigui una dinàmica que es repeteix des de fa anys i que l'actual govern de Rajoy "no ha canviat".

El desdoblament de l'N-II

Els pressupostos inclouen una partida de 15,93 milions per desdoblar el tram de la N-II que va de Caldes a Sils, però a la resta de trams pendents les quantitats són molt menors o, fins i tot, com és el cas del que va de Medinyà a Orriols, no s'hi destina ni un euro.

Recoder ha defensat aquest dimecres la gratuïtat de l'AP-7 en els trams en què la N-II està pendent de ser desdoblada a les comarques gironines, tot i que la decisió depèn de Madrid. Ara bé, pressionarà l'Estat per tal que negociï amb Abertis aquesta opció mentre les obres no estiguin acabades, tal com reclama el territori. "Estava previst, s'ha començat i s'ha d'acabar", ha dit el titular d'Obres Públiques. No és el cas d'altres punts del territori, on el titular d'Infraestructures considera que caldria pactar amb les concessionàries per evitar haver de desdoblar carreteres que segueixen en paral·lel autopistes, com és el cas de la C-65 en direcció a Manresa, que va en paral·lel a l'autopista Barcelona-Terrassa-Manresa, i també l'A-27, que també pertany a l'Estat, a l'alçada de Montblanc.

Etiquetes

Més continguts de