Societat 13/06/2013

La privatització dels aparcaments del centre de Barcelona es farà efectiva a principis del 2014

L'ajuntament admet que els 15 aparcaments que deixarà de gestionar en exclusiva l'empresa municipal BSM van tenir beneficis l'any 2012

Acn
3 min
Accés a un dels aparcaments de l'empresa municipal BSM. / BSM

BarcelonaLa comissió de govern de l'Ajuntament de Barcelona va aprovar aquest dimecres iniciar els tràmits per crear la societat mixta que gestionarà 26 aparcaments del centre de la ciutat. Així ho ha anunciat la tinent d'alcalde d'Economia, Empresa i Ocupació, Sònia Recasens, que ha remarcat que l'operació permetrà al consistori incidir en la mobilitat i buscar un model més sostenible a través dels preus, a més d'ingressar 100 milions d'euros al comptat, un cànon anual amb interessos en els propers 25 anys i un pagament variable en funció de les operacions. Recasens també ha destacat que els dividends que reportin a BSM la participació del 40% en la nova societat ajudaran a la seva viabilitat econòmica.

El proper ple de l'Ajuntament de Barcelona, previst pel 29 de juny, debatrà inicialment la constitució de la societat mixta que gestionarà els aparcaments públics del centre durant els propers 25 anys. A partir d'aquí, i en cas que el ple doni el vistiplau, el govern elaborarà el prec de condicions pel concurs que ha de servir per escollir l'operador privat que farà tàndem amb Barcelona Serveis Municipals (BSM) en aquesta societat. La intenció és que al llarg del primer semestre es pugui fer el traspàs físic dels primers aparcaments.

La societat estarà participada en un 60% per l'operador privat i en un 40% per l'empresa municipal i gestionarà fins a 26 aparcaments que representen 11.646 places del perímetre comprés entre l'Avinguda Paral·lel, els carrers Creu Coberta i Josep Tarradellas, el Passeig de Gràcia i el de Sant Joan, el parc de la Ciutadella i el passeig Marítim. D'aquests, 15 són gestionats per BSM i s'incorporaran de forma directa quan la societat mixta estigui operativa. La resta, de gestió indirecta, s'aniran incorporant en funció de quan vagin vencent les seves concessions actuals.

La responsable de l'àrea econòmica de l'Ajuntament de la capital catalana ha remarcat que el govern municipal persegueix dos objectius bàsics. Per un costat, capitalitzar guanys futurs (els 100 primers milions que ingressi es destinaran a crear un parc municipal d'habitatge social) i, per l'altre, guanyar capacitat d'incidència en el model de mobilitat a la ciutat per cercar una major sostenibilitat. En aquest sentit, Sònia Recasens ha assenyalat que això es farà a través dels preus de rotació que es fixin. Per això, el consistori permetrà a la societat un augment de 0,10 euros anual sobre la tarifa màxima regulada en les tarifes de rotació durant els primers quatre anys.

A més, ha afegit que l'operació s'ha dissenyat de manera que BSM, tot i perdre la titularitat única d'alguns aparcaments, podrà mantenir la seva viabilitat econòmica amb la participació en els beneficis de la nova societat.

Segons ha explicat, BSM es quedarà amb els dividends que generi la seva participació del 40% en la societat. Per la seva banda, el consistori ingressarà els diners que ha de pagar l'operador privat en funció de la valoració que s'ha fet de la societat. El preu de sortida en el concurs s'ha fixat en 241 milions. L'empresa privada haurà d'abonar el 60% en funció de la seva participació. Del total, n'haurà de pagar 100 al comptat, que seran els que es destinaran a habitatges socials. El 30% restant el pagarà amb interessos en els següents 25 anys de concessió. A més, l'Ajuntament s'ha reservat la possibilitat d'ingressar un pagament variable en funció de les operacions que facin.

Els responsables municipals no han volgut avançar gaire coses del prec de condicions. Sí que han dit, però, que una de les coses que tindran en compte és quin operador ofereix un percentatge més alt al consistori segons el nombre d'operacions. Recasens també ha deixat clar que no només es buscarà la solvència econòmica, sinó l'experiència en aquest tipus d'activitats. Tot i no voler desgranar els resultats per cadascun dels aparcaments, Recasens ha deixat clar que el resultat agregat de la divisió d'aparcaments de BSM és positiu.

Pel que fa a les converses amb els grups de l'oposició, Recasens ha afirmat que el govern ja hi va contactar la setmana passada i aquest mateix dijous, en la reunió del consell d'administració de BSM també s'ha tractat el tema. La tinent d'alcalde s'ha mostrat esperançada amb el fet de poder arribar a un acord amb algun d'ells perquè, segons ha dit, tenen punts de vista comuns pel que fa a les fórmules de col·laboració públic privada. No obstant això, ha admès que l'operació és "complexa" i que les negociacions s'hauran de continuar en els propers dies.

stats