Societat 22/06/2017

El RACC proposa que es pugui conduir amb 17 anys i agafar experiència abans de passar per l’autoescola

Creu que el fet que els joves puguin començar a conduir acompanyats d'un adult o un tutor reduiria la sinistralitat

Europa Press
3 min
NERVIS I EXPECTACIÓ 
 El primer dia del nou examen de conduir va transcórrer amb normalitat tot i els nervis dels alumnes.

BarcelonaEl RACC proposa implantar un sistema gradual d'accés al permís de conduir en què, a partir dels 17 anys, els joves puguin començar a conduir acompanyats d'un adult o un tutor, i que posteriorment condueixin sense acompanyant, només de dia i sense altres menors, abans de l'obtenció del carnet. En roda de premsa, el director tècnic de la Fundació RACC, Lluís Puerto, ha explicat que els estudis demostren que l'experiència és el factor més determinant en l'accidentalitat dels conductors novells, més que l'edat, ja que "el risc cau en picat quan es comencen a fer quilòmetres", tenint en compte, a més, que els joves tenen un risc un 50% superior a la resta de la població conductora.

Per això, proposen que d'una manera gradual els conductors més joves, a partir dels 17, puguin adquirir experiència en tres fases: la conducció amb acompanyant adult, la conducció en solitari amb límits –com no circular de nit, amb una alcoholèmia 0 i sense ocupants de la mateixa edat– i, finalment, la conducció després d'obtenir el permís, però amb alcoholèmia 0.

Aquest sistema d'accés a la conducció està estès en altres països com els Estats Units, Alemanya, Àustria, Finlàndia, Irlanda, Luxemburg i Suïssa, amb diferents variacions, i ara es tractaria d'obrir un diàleg amb les autoritats de trànsit per concretar la mesura.

Objectiu: zero accidents

Pel que fa a la disposició de la Direcció General de Trànsit (DGT), ha explicat que es veu des d'una "perspectiva positiva", tot i que els grups de treball per a la reforma de la llei de trànsit s'estan establint encara. Port ha explicat que el RACC aposta per la visió zero accidents, ja que és un "objectiu que comença a albirar-se llarg termini", i posa sobre la taula aquestes 20 mesures perquè s'ha produït, des de 2013, un estancament en el descens de la sinistralitat, i per contribuir al fet que es pugui complir l'objectiu de reduir el 2020 un 50% l'accidentalitat respecte al 2010.

El president del RACC, Josep Mateu, ha explicat que presenten en total 20 mesures per millorar la seguretat viària que són "propostes per ajudar, no són mesures per controlar, sinó per acompanyar la gent quan es mou". Entre les quals, implementar un sistema d'autoavaluació per a la gent gran que els permeti saber a ells i al seu entorn que estan capacitats per seguir conduint, i millorar les proves d'aptitud psicocognitives als majors de 75 anys.

Assegurança per a bicis

Davant l'important augment de l'ús de la bicicleta, apostar per la segregació en carril bici i reforçar l'exigència en l'ús del casc, a més d'establir progressivament el sistema de responsabilitat civil obligatòria. Per als motoristes –que tenen un risc del 166% superior al de la resta de vehicles– proposen un sistema de canvi de permuta de multes per cursos de formació i implantar una prova de baix cost per als nous motoristes que tinguin el permís B –de turisme– i tres anys de conducció, que ara obtenen la llicència de forma immediata.

El RACC també demana revisar de manera sistemàtica els límits de velocitat a les carreteres, millorar la senyalització, implantar la taxa 0 d'alcohol i drogues per a conductors professionals i novells, i eliminar l'impost de matriculació per fomentar la renovació del parc automobilístic.

Per a les distraccions al volant, una de les causes importants d'accident, recomanen promoure el bloqueig del mòbil durant la conducció i establir un sistema de certificació oficial de les aplis compatibles amb la conducció.

stats