SOCIETAT
Societat 17/07/2012

Les retallades de l'Estat obligaran a replantejar les bonificacions als peatges catalans

El decret del govern espanyol també planteja dubtes sobre la gratuïtat de la B-30 i les rondes de Tarragona i Girona per l'AP-7

Acn
2 min
Els peatges no s'encariran però les bonificacions poden empitjorar si no es desbloqueja el desacord entre Govern i Estat.

BarcelonaLes retallades del govern espanyol obligaran a replantejar les bonificacions per recurrència, alta ocupació o vehicles eficients que s'apliquen als peatges catalans, segons fonts del departament de Territori i Sostenibilitat. El decret llei 20/2012, aprovat divendres passat pel consell de ministres, elimina la compensació que l'Estat ha de liquidar per les bonificacions a les autopistes catalanes, un incompliment que se suma als deutes que el govern espanyol manté amb la Generalitat pels peatges des del 2010. El nou decret també ha derogat la normativa que suprimia els peatges per a moviments interns per l'AP-7 a les ciutats de Tarragona i Girona, a més del pas per la B-30.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha lamentat que les mesures del govern espanyol posen "en dubte" l'actual sistema de bonificacions de peatges i ha explicat que el Govern està estudiant què fer. Recoder ha criticat que la pujada de l'IVA del 18 al 21%, que suposarà una recaptació addicional de 21,57 milions d'euros per part de l'Estat, representarà també un increment de 311 a 333 milions de la dotació del fons de rescat de peatges, "sense cap mena de retorn a Catalunya, agreujant el dèficit fiscal", ha explicat Recoder.

L'Estat encara no ha pagat a la Generalitat els 20,48 milions corresponents a l'any 2010 en concepte de compensació per les bonificacions que Catalunya aplica als peatges, regulada per una llei estatal, ara derogada pel decret llei 20/2012. "El govern espanyol incompleix les seves pròpies lleis", han lamentat representants de Territori i Sostenibilitat.

Pel que fa al 2011, l'executiu de Madrid ni tan sols va incloure en els pressupostos generals de l'Estat els 20,85 milions corresponents a aquesta partida. Igualment, la derogació de la normativa que recollia legalment aquest finançament posa en dubte que l'Estat pagui els 20,5 milions que es preveu que pertocaran per a aquest 2012.

Dubtes sobre l'alliberament dels peatges de l'AP-7 a Girona, Tarragona i el Vallès

El govern espanyol també ha derogat el decret llei 101/2000, que va alliberar els peatges per als moviments interns de l'AP-7 a Tarragona i Girona, així com el peatge del 'by-pass' de l'AP-7 pel Vallès (la B-30). Recoder ha apuntat que desconeix els plans de l'Estat per a aquests trams viaris, però ha assegurat que la Generalitat lluitarà perquè se'n mantingui la gratuïtat.

Fonts de Territori i Sostenibilitat han reconegut que totes aquestes mesures obligaran a plantejar el sistema de bonificacions, ja que el Govern vol continuar amb el model per afavorir una mobilitat sostenible sense augmentar el deute de l'administració amb les concessionàries de peatges, que ja suma 91 milions d'euros entre empreses públiques i privades.

Les bonificacions per recurrència representen al voltant del 90% dels recursos que la Generalitat destina a aquests descomptes, mentre que les de vehicles eficients i els VAO "reflecteixen la política del Govern en favor d'una mobilitat sostenible", segons els representants de Territori.

stats