Publicitat
Publicitat

SISTEMA EDUCATIU

El Govern insisteix que l'avaluació és competència seva

Les revàlides de Wert volen homogeneïtzar l'educació

La voluntat homogeneïtzadora de la reforma educativa del govern espanyol és cada cop més clara. El ministre va explicar que les revàlides que proposa imposaran una avaluació homogènia a tot l'Estat.

El ministre d'Educació, José Ignacio Wert, va deixar clar ahir que les revàlides que pretén instaurar al final de cada cicle educatiu busquen avançar en l'homogeneïtzació dels sistemes educatius de tot l'Estat. Wert va remarcar que "un element decisiu" de la reforma de la llei d'educació que proposa el seu govern és "la condició estatal de l'avaluació". "Si hi ha una avaluació estatal, hi ha un nucli de continguts que hauran de ser objecte d'un tractament homogeni en l'avaluació", va afirmar en una entrevista a TVE.

El ministre considera que l'actual repartiment de competències educatives ha generat "disfuncions" els últims anys. "És inadmissible i no és propi d'un sistema modern que un sistema que estava concebut des d'unes bases racionals acabés derivant en 17 sistemes educatius diferents. I aquesta és una preocupació central que hi ha a la llei [de reforma educativa del govern espanyol]", va assenyalar el ministre. Responia així al vicedirector del diari El Mundo , Casimiro García-Abadillo, que li havia preguntat què pensa fer el ministeri per "corregir" la influència que, segons ell, té "l'educació" en "el gran percentatge de joves independentistes a Catalunya" i també en la "pujada dels proetarres al País Basc" els últims anys. "Aquest és un aspecte molt important de la reforma", va respondre de seguida el ministre, i va fer referència a l'homogeneïtzació educativa a través d'una avaluació estatal feta "amb criteris estatals".

Quan Wert va presentar la seva llei de reforma educativa a finals de juny, va explicar que aquestes avaluacions "externes" -una mena de revàlida, ja que caldrà superar-les per passar de curs- s'haurien de fer a tot l'Estat al final de la primària, l'ESO i el batxillerat, però no va quedar clar quina administració seria l'encarregada d'elaborar-les i corregir-les, ja que les competències executives estan traspassades a les comunitats autònomes.

Per això, a la reunió de la conferència d'educació amb totes les autonomies, que es va celebrar al juliol a Madrid, la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ja va remarcar que no acceptaria una prova dissenyada pel ministeri. La consellera es va mostrar a favor de les revàlides, sempre que sigui la Generalitat qui les realitzi a Catalunya, i es va mostrar també confiada que el ministre cedís en aquest punt.

Competències catalanes

Però un cop tornats de vacances, el ministre ha deixat clar per fi que, com a mínim, una part de les proves haurà de ser la mateixa per a tot l'Estat. Des del departament d'Ensenyament insistien ahir, en resposta al ministre, que la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) blinda les competències catalanes en l'avaluació i que el Govern no renunciarà que sigui el Consell Superior d'Avaluació de Catalunya qui elabori i executi aquestes proves externes al final de cada etapa educativa.

Unes proves amb les quals el ministeri pretén substituir l'actual selectivitat, un aspecte al qual també s'ha oposat el Govern a través de la secretaria d'Universitats.

Més continguts de