Societat 21/03/2012

La sindicatura de greuges de Barcelona rep el 2011 un 17% més de queixes que l'any anterior

L'àmbit de circulació i transport és el que ha acumulat més reclamacions i s'han multiplicat per cinc en l'atenció ciutadana

Acn
3 min

BarcelonaLa síndica de greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, ha presentat i valorat l'informe anual corresponent al 2011. Respecte el curs passat, la defensora ha rebut un 17% més de queixes, ja que han passat de 1.513 a 1.776. L'informe recull que les reclamacions en circulació i transport tornen a ser -com l'any passat- les més recurrents, amb 215, i a més s'han incrementat en un 57%.

Gran part de les queixes en aquest aspecte es deuen a errades en la notificació de multes. Tot i això, l'augment proporcional de les denúncies més gran el pateix l'atenció al públic de l'Administració. La defensora ha rebut fins a cinc vegades més de queixes, passant de 12 a 70, contra les oficines d'atenció al ciutadà.

També ha augmentat considerablement la quantitat total de persones denunciants. Les 1.776 queixes inclouen més associacions i col·lectius que el 2010, i per això, tot i l'augment del 17% del nombre de reclamacions, el total de persones denunciants ascendeix a 2.346, un 30,8% més que l'any anterior. Vilà també ha destacat que han notat un augment força important de les denúncies que requereixen la supervisió d'un tècnic jurista de la sindicatura de greuges.

Circulació i transport públic és l'àmbit que acumula més denúncies dels ciutadans. De les 215 queixes que ha recollit la síndica, la meitat es deuen a multes de trànsit o al transport públic. Vilà ha subratllat que entre les tipologies de denúncies destaquen les que estan relacionades amb el procediment sancionador per part de l'Ajuntament. La defensora ha reclamat una millora dels sistemes d'informació i una explicació més clara de les opcions que rep la persona multada, ja que sovint no s'explica que es pot substituir la multa per treballs en benefici de la comunitat o l'assistència a cursos de seguretat viària.

Fins a cinc vegades més queixes ha rebut la sindicatura de greuges sobre l'atenció al públic. Passen de 12 a 70. Així doncs, Vilà reclama a l'Administració una millora del servei, "per evitar situacions d'indefensió del ciutadà". Entre les queixes més habituals hi figura el llenguatge excessivament tècnic de molts dels textos provinents de l'Administració.

La defensora ha negat que la causa de l'augment de les queixes sigui la situació de crisi i retallades, però sí que ha presagiat que aquest any se'n començaran a notar les conseqüències. "La situació real de crisi encara no ha arribat a la sindicatura perquè encara han de caure les prestacions socials", ha afirmat Vilà. D'aquesta manera, la síndica ha fet notar les "mancances que encara hi ha a les polítiques socials municipals", ha parat especial atenció en els problemes que comporten la manca de vivenda i ha suggerit al Consorci de l'Habitatge que centri les seves promocions en lloguers assequibles per a persones que pateixen exclusió social.

L'informe també recull les reclamacions que van comportar les modificacions en la renda mínima d'inserció que, tot i no ser competència exclusiva de la sindicatura de greuges de Barcelona, es va actuar d'ofici arran d'una queixa col·lectiva presentada per treballadors de l'Ajuntament. Vilà ha sentenciat que la supressió de la prestació obligarà als damnificats a buscar noves ajudes i que la mesura del Govern vulnerava l'Estatut.

Els problemes mediambientals que inclou l'informe del 2011 conté 104 denúncies, la meitat contra la contaminació acústica. En aquest sentit, la síndica ha destacat les molèsties als veïns que provoquen les entrades dels locals d'oci nocturn i el soroll a causa del consum d'alcohol al carrer.

Les càrregues policials de la plaça de Catalunya

Tot i que les càrregues que es van produir a la plaça Catalunya el 27 de maig les van efectuar bàsicament Mossos d'Esquadra, que son competència de la Generalitat, l'informe també ha entrat a valorar l'actuació policial. Vilà ha conclòs que l'ocupació de la plaça no es va gestionar adequadament i que "la imatge d'un agent de la Guàrdia Urbana arrossegant pels cabells una noia va ser indigna". A més, la síndica ha reclamat que es respecti al dret de reunió i d'informació i ha afegit que ha de prevaldre sempre la proporcionalitat per part de la policia.

La sindicatura de greuges també ha facilitat les primeres dades generals del primer trimestre del 2012. En ell període que va de l'u de gener fins el 19 de març, Vilà ha hagut de fer front a 229 queixes, un 9,5% més que l'any passat, que en el mateix període n'havia recollit 209.

stats