Publicitat
Publicitat

30 grams de sucre al dia: el límit que no s'ha de superar, segons els experts

El comitè científic que assessora el govern britànic demana reduir a la meitat les recomanacions fetes fa tres anys per l'OMS

Fa anys que l'obesitat va situar els greixos saturats en el punt de mira, i que l'augment de malalties cardiovasculars va fer el mateix amb la sal. Últimament, però, els nutricionistes estan fixant l'atenció en un enemic molt més difícil de combatre que els anteriors: el sucre. Fa anys que el govern britànic va demanar a un comitè de savis un informe sobre els efectes del sucre en la salut. Les conclusions, que s'acaben de fer públiques, confirmen la necessitat de reduir-ne el consum de forma dràstica: només 30 grams al dia.

Les xifres abstractes són sempre difícils d'entendre. És molt o poc, 30 grams? Sembla molt si pensem que 30 grams equivalen a unes set cullerades de cafè plenes. Però si pensem que una sola llauna de Coca-Cola ja conté 35 grams, prenem consciència de la dificultat de la tasca. L'any 2012 l'Organització Mundial de la Salut va recomanar que el sucre no suposi més del 10% del total de calories que consumim cada dia. Però en l'informe fet públic ara pels experts britànics s'afirma que aquest límit és massa elevat i que caldria reduir-lo fins al 5%. I alerten que no fer-ho suposa perdre la batalla contra l'obesitat, la diabetis i les malalties dentals.

Un dels àmbits que desperta més preocupació és el dels nens. I preocupa per dos motius. En primer lloc, perquè als nens els agraden molt les coses dolces, de forma que tenen tendència a consumir molt sucre. En segon lloc, perquè la indústria de l'alimentació fa servir molt més sucre justament en els productes destinats als nens. És el que passa, per exemple, amb els cereals infantils. Per complicar més les coses, molts pares i mares donen sucs de fruita i refrescos sense ser del tot conscients de l'efecte acumulatiu d'aquests sucres al llarg del dia. Els experts ho tenen clar: si un adult no ha de consumir més de 30 grams al dia, un menor de 10 anys té el límit en 24 grams, i un menor de 7 en només 19 grams, l'equivalent a quatre cullerades petites.

El perill dels sucres amagats

Però reduir el consum de sucre no és tan fàcil com sembla. Per què? Pels sucres amagats que contenen molts aliments. Tothom pot fer el gest d'afegir menys sucre al cafè, o de fer servir un edulcorant. Però el problema és el sucre que no veiem, el que contenen tota mena de productes alimentaris. En alguns casos ja en som conscients, que tenen sucre, però potser no de la quantitat que contenen. Aquest és el cas, per exemple, de les melmelades. Pitjor és encara el cas dels productes que, com que són salats, no associem al sucre. És el que passa, entre d'altres, amb el pa de motllo o les salses. ¿Som conscients, per exemple, de la quantitat de sucre que ingerim quan bevem vi? ¿O que una cullerada de quètxup té 4 grams de sucre? O que una simple llesca de pa de motllo blanc té uns 2 grams de sucre? –cosa que vol dir que si ens fem un sandvitx ja ingerim més del 10% límit de sucre diari, sense comptar els ingredients que hi posem a dins.

Aquests són alguns dels productes d'alimentació que tenen un elevat contingut en sucre. Comprovant el nombre de cullerades que tenen per ració, podem comprovar que difícil que és no superar les set cullerades diàries per adult, sobretot tenint en compte que molts aliments (començant per la fruita) ja contenen sucres naturals, no afegits.

  • Refrescos (de 4 a 10 cullerades de sucre per ració)
  • Begudes alcohòliques (2,5 cullerades de sucre per ració)
  • Cereals infantils (2,5)
  • Gelats (3)
  • Cremes de cacau (3)
  • Pastisseria industrial (2)
  • Galetes (2)
  • Xocolata (2)
  • Melmelades 'light' (1,5)
  • Cereals per a adults (1,5)
  • Pa de motllo (1)
  • Postres lactis (3)
  • Iogurts de fruites (2,5)
  • Blat de moro (1)
  • Quètxup (1)
  • Salsa de tomàquet (0,5)

 

Més continguts de