Societat 04/11/2015

Són abusives les tarifes de les empreses funeràries?

La síndica de Barcelona investiga si s'aprofiten del moment emocional del clients

Maria Ortega
3 min
La síndica investiga els preus dels serveis funeraris

Barcelona"Vius un moment delicat i tens ganes d'acabar-lo aviat". José Luís Manzano, de l'Associació Contra els Abusos Funeraris, està cansat de sentir històries diverses de famílies que, després del trasbals que suposa la pèrdua d'una persona propera, se senten "estafades" pel preu que han acabat pagant pel funeral. Defensa que, més enllà dels "elevats preus" que cobren aquestes empreses per un servei que és "fonamental", ofereixen els seus productes des de l'opacitat, perquè, diu, no es posa a l'abast dels clients un catàleg clar amb els preus i totes les possibilitats que es poden triar.

Així ho ha fet saber a la síndica de greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, que ha obert una investigació sobre la presumpta falta de transparència i els preus abusius de les empreses funeràries que treballen a la ciutat, que és, segons l’associació denunciant, un dels punts de l'Estat on aquesta situació és més “alarmant”.

Denuncia que un servei funerari senzill pot costar a Barcelona més de 6.000 euros i que, en molts casos, els clients acaben contractant serveis que no se’ls havien especificat de manera precisa. S’han posat en contacte amb l’associació persones que, després de contestar a totes les preguntes sobre si volien músics o no o sobre el color i la quantitat de les corones de flors, han vist com la factura final acaba ascendint per sobre dels 20.000 euros. L’associació recomana que sigui un sol membre de la família el que contracti els diferents serveis per evitar que la "situació de tensió de diversos familiars mirant-se a la cara" faci que s'opti pels productes més cars. I assegura que, en alguns casos, s'ensenyen només els productes de més gamma.

La defensora dels barcelonins s’ha compromès ara a investigar si aquestes empreses treuen profit, com denuncia Manzano, de la situació emocionalment complicada que viuen les persones que contracten els seus serveis. La síndica remarcava ahir en el seu informe d’obertura de la investigació que té constància que hi ha tres empreses funeràries que operen a la ciutat: Serveis de Funeraris de Barcelona SA –en què participa Mèmora i en un 15% l’Ajuntament, Àltima i Interfuneràries.

La sindicatura, que el 2013 ja va estirar les orelles a l'Ajuntament perquè va considerar que algunes de les tarifes que fixava Cementiris de Barcelona eren massa "elevades" i que s’oferia informació "insuficient" sobre els serveis, ara defensa que pot intervenir en aquest cas perquè les competències i la regulació de l’àmbit de consum a Barcelona depenen de l’Ajuntament. Vilà ha sol·licitat informació al comissionat de Comerç, Miquel Ortega, per saber quines actuacions es realitzen per garantir la defensa dels consumidors davant les presumptes males pràctiques denunciades. També ha demanat a la Junta Arbitral de Consum que concreti si s’estan fent actuacions per promoure que les funeràries, com a prestadores de serveis d’interès general, s’adhereixin a l’arbitratge de consum. Fonts de la sindicatura remarquen que han constatat que cap de les empreses funeràries de la ciutat no hi està adherida.

Al seu torn, fonts municipals han concretat que en els últims tres anys hi ha hagut quatre reclamacions sobre serveis funeraris i que el consistori farà les gestions perquè les empreses funeràries s'adhereixin a la junta arbitral de consum. L'Ajuntament estudiarà, també, la proposta sobre les inspeccions reclamades.

Denúncies de particulars

La tercera branca de la investigació iniciada passa per demanar a la representació municipal del consell d’administració de Serveis Funeraris si s’han fixat criteris de bones pràctiques a l’empresa. La sindicatura, a més de la queixa de l'associació que ara motiva la investigació, n’ha rebut diverses d’usuaris particulars i, de fet, el 2014 en un informe ja va fer constar que l’Autoritat Catalana de la Competència havia anul·lat la tarifa ciutadana (un paquet bàsic a un preu de 1.800 euros més IVA) perquè la considerava contrària a la competència. El Síndic de Greuges, al seu torn, ha instat a rebaixar l'IVA d’aquests serveis, que és del 21%, fins al 8%.

stats