TECNOLOGIA
Societat 05/12/2016

El tercer sector es posa al dia amb la creació d’aplicacions mòbils socials

Les entitats aprofiten els ‘smartphones’ per innovar i millorar l’impacte de la seva activitat sense perdre de vista els valors i apostant per una tecnologia ètica

Nereida Carrillo
3 min
El tercer sector es posa al dia amb  la creació d’aplicacions mòbils socials

BarcelonaEls desenvolupadors d’aplicacions mòbils es poden sentir com un peix fora de l’aigua en una reunió d’entitats socials. La mateixa sensació poden experimentar membres del tercer sector en una trobada d’experts tecnològics. Però els uns i els altres han decidit mullar-se i nedar junts.

Les entitats socials miren cap al telèfon mòbil com una eina per innovar en la seva gestió interna i millorar l’abast de la seva activitat. La Taula d’Entitats del Tercer Sector de Catalunya està propiciant la trobada de tecnòlegs i organitzacions socials. Ja va impulsar la primera jornada de cocreació, organitzada el passat 30 de novembre, en el camp de l’habitatge. La trobada va reunir entitats i experts tecnològics amb el repte de millorar -mitjançant aplis d’impacte social-l’habitatge inclusiu, és a dir, els pisos de lloguer social destinats a persones amb dificultats com ara drogodependents, víctimes de violència de gènere o persones en situació de pobresa.

A principis d’any, s’esperen els primers fruits de la iniciativa, batejada amb el nom d’M4social. Les idees guanyadores rebran un acompanyament de tres mesos de la Fundació Ship2be per desenvolupar el seu projecte i accedir a finançament. Ricard Espelt, coordinador d’Apps4citizens i implicat en la iniciativa, explica que es proposen, per exemple, explicar a través de la ludificació els avantatges de dedicar un immoble a habitatge inclusiu. “Hi ha un imaginari que si algú dedica el seu pis a habitatge inclusiu traurà un rendiment menor i perilla l’estat de l’habitatge. La tecnologia pot ajudar a trencar aquest imaginari i fer-ho d’una manera amable i senzilla”, explica Espelt.

Els experts socials i tecnològics també s’han reptat a aconseguir crear o adaptar aplis perquè les persones usuàries d’aquest tipus d’habitatges s’adaptin millor al seu entorn i per fer més eficient la gestió interna de les entitats.

Aplis socials i ètiques

“Hem de treballar junts. Si no fomentem aquest espai compartit, continuem massa endarrere”, assegura el president de la Taula d’Entitats del Tercer Sector de Catalunya, Oriol Illa. L’organització ha anunciat que a principis del 2017 farà una diagnosi de com el tercer sector està utilitzant la tecnologia i quins reptes té.

A Catalunya algunes entitats ja han incorporat aplis en la seva activitat i moltes ja poden parlar de les seves experiències. Toni Espinal, director general d’Ampans, fundació que treballa per les persones amb discapacitat intel·lectual, explica que han adoptat una aplicació que els avisa quan un usuari surt del radi de mobilitat marcat prèviament. “Hi ha usuaris que així poden fer coses que d’altra manera no farien perquè les famílies no els deixarien i nosaltres no ens en fiaríem”, sosté Espinal.

El director d’Ampans subratlla que la tecnologia que dissenyin o incorporin les entitats socials ha de ser ètica i respectar la intimitat de les persones i la confidencialitat de les dades. En aquest sentit, explica que van provar un braçalet intel·ligent que monitoritzava determinats paràmetres vitals per veure si els podia ajudar a anticipar trastorns de conducta, però que van descartar-lo perquè els usuaris se sentien massa envaïts i controlats. “El tercer sector té l’oportunitat de buscar un desenvolupament tecnològic més vinculat a nous valors”, afirma Espelt.

Seduir el públic jove

A més d’imprimir nous valors, innovar o ampliar el camp d’acció, el mòbil també pot ajuda el tercer sector a connectar amb nous públics. “Volem donar eines als joves, tant els que estan passant un mal moment com els joves que volen ajudar els altres”, explica Neus Calleja, psicòloga i directora del Telèfon de l’Esperança. Fa uns mesos van posar en marxa una apli que, assegura, els ha acostat als joves i també els ha ajudat a fer prevenció.

Com el responsable d’Ampans, la directora del Telèfon de l’Esperança, però, també veu límits i dificultats per incorporar tecnologia mòbil. Entre aquestes traves, en destaca algunes com la manera de trobar finançament per part d’un sector que opera tradicionalment amb pocs recursos i que encara ha patit més aquesta escassedat castigat per la crisi econòmica.

Durant la jornada sobre TIC celebrada a finals de novembre, es van posar com a exemple algunes aplis amb impacte social com ara Fix My Street, que promou la participació ciutadana a l’hora d’avisar d’incidències als carrers, o Pam a Pam, una apli desenvolupada per la Setem i la Xarxa d’Economia Solidària (XES), que representa el mapa col·laboratiu del consum responsable a Catalunya. Espelt explica que una aplicació d’impacte social ha de “provocar un model de transformació” des del punt de vista econòmic, “promoure espais de participació menys jeràrquics” i més horitzontals i utilitzar un codi lliure. Anima les entitats a fomentar aquests valors en les aplis que creïn.

stats