Publicitat
Publicitat

RECURSOS NATURALS

Els fabricants apliquen mesures davant l'escassetat d'aigua i el possible augment del preu dels pantalons

Els texans més ecològics

Des dels camps de cotó de l'Índia rural fins al contenidor en què el comprador llença la roba vella, durant tot el seu cicle de vida, uns pantalons texans gasten com a mitjana uns 3.480 litres d'aigua, segons informa Levi Strauss & Co. És a dir, l'aigua suficient per omplir 15 banyeres d'spa. El càlcul inclou l'aigua amb què es rega el cotó per fabricar la peça i l'aigua per rentar-la a casa.

Levi Strauss pretén reduir aquest volum d'aigua de totes les maneres possibles, i no només per projectar una imatge de responsabilitat ambiental. L'empresa tem que les restriccions d'aigua que provocarà el canvi climàtic puguin posar en perill la seva supervivència en el transcurs de les pròximes dècades i convertir el cotó en una mercaderia massa cara i massa escassa.

Pel bé del balanç econòmic de l'empresa, Levi Strauss ha subscrit i promogut un programa sense ànim de lucre dedicat a ensenyar als agricultors de l'Índia, el Pakistan, el Brasil i l'Àfrica occidental i l'Àfrica central les tècniques més modernes de reg i de captació d'aigua de pluja. Ha iniciat la fabricació d'un model de pantalons rentats a la pedra que en la confecció fa servir pedres però no pas aigua. Afegeix etiquetes que recomanen rentar menys els pantalons i utilitzar aigua freda.

Als compradors disposats a acceptar més recomanacions, Levi Strauss els aconsella no rentar gaire sovint els texans, o fins i tot gens, ja que, segons la teoria, posar-los al congelador n'elimina els gèrmens causants de la mala olor.

Altres sectors

Les preocupacions ecològiques no només afecten els gegants del tèxtil: els conglomerats empresarials de l'alimentació i les begudes, els fabricants de tabac i les empreses metal·lúrgiques i mineres han començat a prendre mesures relatives a la seva gran dependència de l'aigua. Per exemple, PepsiCo ha implantat en una fàbrica de l'estat de Geòrgia un mètode de desinfecció d'ampolles de plàstic que utilitza aire purificat en comptes d'aigua. En la fabricació de patates xips, la divisió Frito-Lay de PepsiCo ha identificat les varietats de patata resistents a la sequera i les ha proporcionat als agricultors juntament amb un mètode de control de les condicions del sòl per regar els cultius només quan és necessari.

L'organització Carbon Disclosure Project, amb seu al Regne Unit, que s'ocupa de fer un seguiment de les emissions de gasos d'efecte hivernacle de les grans empreses, va remetre un qüestionari a les empreses més grans del món. El van omplir 150 i gairebé el 40% deien que tenien problemes d'aigua que ja causaven un "impacte negatiu" en el negoci.

El perill de l'escassetat d'aigua es va fer evident per a Levi Strauss l'any passat, quan les inundacions al Pakistan i la sequera als camps de la Xina van fer malbé els conreus de cotó i en van disparar els preus. En els texans fabricats per Levi Strauss hi ha 900 grams de cotó.

Tot i que els científics són prudents quan es tracta de vincular els fenòmens meteorològics extrems al canvi climàtic, l'increment dels episodis de sequeres i inundacions concorda amb els patrons que preveuen els experts com a resultat del canvi climàtic. Bàsicament, s'observa que les regions humides tendiran a ser-ho encara més i que les regions seques esdevindran més àrides.

Upmanu Lall, director del Columbia Water Center de l'Earth Institute de la Universitat de Colúmbia, diu que les implicacions locals i detallades d'aquests canvis encara no s'han acabat de determinar, però que "l'agricultura, que generalment funciona millor amb un bon subministrament d'aigua, en patirà l'impacte de manera destacada". Molts dels principals països productors de cotó, com ara l'Índia, que té milions d'agricultors de petites explotacions de cotó, no disposen de magatzems d'aigua, cosa que augmenta els riscos de patir dèficits d'aigua.

Competència entre cultius

El fet és que en certes regions el cotó ja competeix per les terres arables amb altres cereals. I la competència s'aferrissarà a mesura que calgui buscar com produir els aliments necessaris per nodrir la creixent població mundial.

El conreu del cotó té lloc en una xarxa difusa de plantacions molt petites, escampada per més de 70 països. Representa més del 3% del consum d'aigua de l'agricultura mundial i el 6% de les comandes de pesticides. Les pràctiques antiquades, com la inundació dels conreus, contribueixen a disparar-ne el consum.

L'any 2005 algunes organitzacions no governamentals, organitzacions de la indústria del cotó i alguns gegants comercials, com ara Ikea, Gap i Adidas, van crear la Better Cotton Initiative, una associació internacional per promoure l'estalvi d'aigua, reduir l'ús de pesticides i les pràctiques d'explotació infantil.

Un estudi independent fet durant tres anys en plantacions de l'Índia va concloure que l'adopció de les noves tècniques de conreu comportava una mitjana d'estalvi d'aigua i pesticides del 32%, segons informa la Better Cotton Initiative. Els beneficis van superar els del grup de control, que utilitzava mètodes tradicionals, en un 20%.

Kailash Himmitrao Mahalle conrea cotó a la localitat de Shelu, a l'Índia. Una part de la seva plantació, de 6 hectàrees, s'ha utilitzat per comparar els mètodes de conreu. En un cantó les plantes fan un pam més i tenen més flors que a l'altre. Els camps més ufanosos tenen un sistema de regatge gota a gota i una xarxa de venes de plàstic que porten l'aigua a les arrels de cadascuna de les plantes. Segons Mahalle, el regatge gota a gota distribueix l'aigua i el fertilitzant amb més precisió que el sistema de bombeig tradicional i, com que l'aigua va a parar només on és necessari, hi creixen menys males herbes. Amb el sistema de regatge gota a gota es consumeix un 70% menys d'aigua.

Levi Strauss i la iniciativa anomenen la collita que resulta dels nous mètodes de conreu better cotton (cotó més bo). Segons la direcció de Levi Strauss, aproximadament el 5% del cotó que contenen els 2 milions de texans distribuïts per l'empresa aquesta temporada de tardor va ser conreat amb el mètode sostenible. L'empresa vol que aquest percentatge augmenti fins al 20% per al 2015 i per aconseguir-ho hauran de modificar la manera de gestionar el negoci. La cadena Ikea espera utilitzar exclusivament better cotton per al 2015. Adidas diu que farà el mateix per al 2018.

Més continguts de