Publicitat
Publicitat

El torró d'Agramunt aguanta la crisi i es ven més que l'any passat

El president de Torrons d'Agramunt, Àngel Velasco, assegura que els seus dolços s'estan consolidant a Catalunya respecte als que tradicionalment havien liderat les vendes, els torronaires de Xixona, del País Valencià

Els fabricants torronaires, agrupats sota la Identificació Geogràfica Protegida (IGP) Torrons d'Agramunt, aguanten la crisi econòmica i enguany tenen previst vendre més barres de torrons que el passat 2010. Així ho ha assegurat el president de la IGP i responsable de Torrons Vicens, Àngel Velasco, que ha assenyalat que preveuen un creixement del 20% amb una venda d'unes 800.000 barres, el 90%, durant la campanya de Nadal, concentrada entre l'1 de novembre i el 31 de desembre. Velasco assegura també que els torronaires d'Agramunt s'estan consolidant cada vegada més a Catalunya respecte als que tradicionalment havien liderat les vendes, els torronaires de Xixona, del País Valencià.

La IGP Torró d'Agramunt agrupa els quatre fabricants d'aquest producte de la localitat urgellenca: Torrons Vicens, Torrons Lluch, Torrons Fèlix i Torrons Reig. A Catalunya és l'única IGP dedicada al món del torró, ja que Agramunt és la localitat que concentra més fabricants del principat del total de les onze fàbriques que hi ha comptabilitzades.

El torró és per a tothom

El responsable de Torrons Vicens i president de la IGP, Àngel Velasco, es mostra convençut que al sector del torró ''no hi ha una gran crisi'' perquè ''els torrons tenen preu per a totes les butxaques i ningú en deixarà de menjar''. En aquest sentit, defensa la qualitat dels productes amb què s'elaboren els torrons i afirma que són part fonamental de la dieta mediterrània.

Velasco assegura que el torró d'Agramunt ''està molt de moda'', i que per això les vendes s'han incrementat més d'un 20% aquest any. Traduït en nombre de barres de torró, la IGP calcula que en vendrà unes 800.000. Tot plegat fa que el torró d'Agramunt s'estigui consolidant cada cop més a Catalunya respecte a d'altres marques que tradicionalment tenien pràcticament el monopoli al mercat, com és el cas dels torrons de Xixona, del País Valencià.

En el cas concret de Torrons Vicens, l'expansió va més enllà del territori català, i enguany presenta unes dades que indiquen que un 30% de les vendes han estat fetes a l'Estat i un 20% a l'estranger. En aquest sentit, Velasco assenyala que treballen amb mercats que són consumidors de torró durant tot l'any i no només per les festes de Nadal, com és el cas del francès. Vicens també ven torrons a l'Argentina, els Estats Units, Alemanya, Noruega i Àsia. Enguany ha obert 12 botigues arreu de Catalunya, des de Barcelona fins a la Jonquera i Bossost.

Noves varietats

Pel que fa a les novetats d'enguany, Velasco assegura que cada torronaire d'Agramunt experimenta amb múltiples varietats de torró i fa servir la imaginació. Es tracta d'uns torrons que disten dels tradicionals i característics de la localitat com són el torró a la pedra. Per això, cada any hi ha noves propostes vinculades a la xocolata, els trufats, el praliné, els cremats o el massapà. En el cas concret de Torrons Vicens, i també de la resta de fabricants, destaca la sortida al mercat del tradicional torró dur d'Agramunt fet d'avellanes i ametlles, però en una varietat on tot el producte està trinxat, de tal manera que acaba esdevenint un torró tou.

En total, però, enguany Torrons Vicens ha tret més de 30 especialitats noves i fa que disposin de 80 varietats diferents de torró. Segons Velasco, el torró ''té unes possibilitats infinites'', i també destaca que en el seu cas han comercialitzat una varietat de torró dur d'Agramunt banyada amb un producte que li dóna una tonalitat com si es tractés d'or, i que s'ha fet per encàrrec del propietari de l'administració de loteria de Sort la Bruixa d'Or. En aquesta campanya també destaquen les varietats de torró fabricades amb productes ecològics, que segons Velasco estan registrant una forta demanda.

Barcelona preveu mantenir vendes

El Gremi de Pastisseria de Barcelona preveu un manteniment en les vendes de torrons artesans durant aquest Nadal, i encara que la temporada s'allargarà fins al dia 7 de gener, la demanda més important es concentra, sobretot, entre els dies 20 i 25 de desembre.

Les varietats més apreciades de torró artesà que es troben a les pastisseries segueixen sent les més tradicionals, entre les quals destaquen el torró de crema cremada, el de massapà i fruites, el torró de coco, el de xocolata amarga amb diferents varietats, el de xixona, el de xocolata amb praliné, els trufats diversos i els trufats sense licor per als més petits. Des de fa uns anys, però, prenen força nous dissenys i noves presentacions amb diferents mides que comparteixen taula amb els formats tradicionals; de fet, moltes pastisseries ofereixen safates de torrons assortits ja tallats a la mida idònia per posar directament a la taula.

D'altra banda, el Gremi de Pastisseria de Barcelona preveu que el preu del torró oscil·larà entre els 30 i els 40 € el quilo, i calcula que cada família farà una despesa aproximada de 35 a 45 euros en torró.

Elaboració artesana

Els torrons d'elaboració artesana de les pastisseries també són essencials a les paneres i els lots que se solen obsequiar per Nadal, encara que ha estat en aquests obsequis nadalencs on sí que s'ha notat una lleugera disminució en les seves dimensions. Aquests obsequis, sempre fets a mida del consumidor, han esdevingut regals més petits que donen prioritat a la qualitat de les elaboracions i a l'originalitat de l'embolcall.

Altres especialitats en pastisseria de l'època nadalenca són els troncs de Nadal, que es consumeixen principalment entre el 22 i el 26 de desembre, o els pastissos i troncs de Cap d'Any, de venda preferent el 31 de desembre i l'1 de gener.

Etiquetes

Més continguts de