INFRAESTUCTURES
Societat 06/02/2016

La unió del tramvia i el metro a la Zona Franca: l’acord de Colau i Puigdemont

L’alcaldessa ofereix pagar la meitat de les obres del suburbà

N. Martínez / O. March
3 min
Les andanes de l’estació de Mercabarna del tram de la L9 que s’inaugurarà divendres 12 de febrer.

BarcelonaDe l’“estic contenta” al “ha sigut molt positiva”. Més de mig any després de la reunió entre l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el llavors president de la Generalitat, Artur Mas, les relacions entre una banda i l’altra de la plaça Sant Jaume han millorat considerablement. La mostra d’això és la trobada entre el nou president, Carles Puigdemont, i l’alcaldessa -va durar més de dues hores- que es va celebrar ahir. Colau va destacar que havia sigut una reunió de treball en què s’havien assolit acords “importantíssims” per a l’àrea metropolitana: van acordar la reactivació de les obres de la L9 i la L10 del metro perquè arribi a la Zona Franca -una reivindicació històrica dels veïns- i la connexió del tramvia -un dels hits de BComú-.

Pel que fa al tramvia, Colau va explicar que s’ha fet un “pas més” respecte de la reunió que va fer amb Mas el juliol passat, ja que ahir es va acordar la signatura d’un protocol en el marc de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) “perquè la connexió pugui ser realitat”. “Estem a l’espera dels estudis encarregats, però estem d’acord amb la unió del Trambaix i el Trambesòs”, va insistir Colau.

El tramvia per la Diagonal?

Sobre si es farà per la Diagonal o per un carrer contigu -la polèmica de l’anterior reunió-, tant Ajuntament com Generalitat van estar d’acord que es farà segons el que concloguin els estudis previs, que es preveu que estiguin acabats les pròximes setmanes. En aquest sentit, l’alcadessa va assegurar que Puigdemont es va mostrar molt “respectuós”, i la portaveu del Govern, Neus Munté, es va curar en salut assegurant que, “en la línia del que exigeixen els grups municipals”, se seguirà el que diguin els estudis. Després de la reunió amb Mas, el grup municipal de CiU -que aposta pels busos elèctrics en lloc de la connexió del tramvia- es va mostrar molt crític amb l’acord.

La L10 la pagaran a mitges

L’altre punt important en matèria d’infraestructures va ser la reactivació de les obres perquè el metro arribi a la Zona Franca. Tot i que no es va acordar de quina manera es faria ni amb quin calendari, Colau sí que es va oferir a finançar la meitat de les obres. “Com que tots hi estem d’acord, fem-ho possible”, va insistir, i va afegir que “ha d’haver-hi un esforç de les dues parts”. L’alcaldessa ha explicat que Puigdemont delegarà aquest assumpte al vicepresident econòmic, Oriol Junqueras, i va aprofitar per agrair al líder municipal d’ERC, Alfred Bosch, que apostés aquest dijous per incloure aquesta partida en el pressupost municipal.

Un altre dels punts de comunió entre Ajuntament i Generalitat va ser la “unitat d’acció” davant de l’Estat en matèria de Rodalies, finançament del transport públic i el traspàs de la B-23. Tal com va explicar Munté, es demanarà una reunió conjunta amb el govern espanyol per abordar aquestes qüestions. “Davant l’Estat, tant si hi ha un govern espanyol en funcions com el govern que sigui, farem un front comú, sobretot en infraestructures”, va insistir Colau, que va assegurar que també col·laboraran en altres qüestions concretes en què puguin coincidir, perquè considera que les administracions “han d’anar juntes al marge de partits i ideologies”.

A banda d’incrementar la col·laboració entre els Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Urbana en aspectes relacionats amb la seguretat -més de la que ja hi ha-, també es va arribar a un acord sobre la T-Mobilitat perquè es garanteixi la participació dels operadors públics. A més, a la comissió mixta que se celebrarà abans de l’estiu hi haurà també assumptes relacionats amb l’habitatge i la pobresa.

El deute del Govern: entre 109 i 95 milions

Un aspecte econòmic rellevant que es va tractar a la cita va ser el deute que té la Generalitat amb l’Ajuntament. Segons Colau se situa a l’entorn dels 109 milions d’euros, mentre que a Palau consideren que s’acosta als 95 milions, que són 40 milions més del que considerava Mas al juliol. El retorn del deute és una de les demandes de l’oposició, que denuncia que l’Ajuntament fa de “banc dolent” de la Generalitat. La calendarització del retorn es farà a través de la comissió mixta Generalitat-Ajuntament.

stats