SOCIETAT
Societat 03/08/2011

Madrid proposa abaixar la velocitat màxima a les carreteres a 90 km/h i la Generalitat s'hi oposa

A les vies amb un voral ample es pot anar a 100, però la DGT ho vol unificar amb les carreteres secundàries. Les autopistes i autovies queden excloses. El Govern demana a l'executiu espanyol que s'esperi a les eleccions generals

Redacció
2 min
A partir d'avui es pot tornar a circular a 120 km/h per les autopistes  i autovies de l'Estat després de quatre mesos a 110.

BarcelonaA 90 quilòmetres per hora a totes les carreteres? És la nova proposta de la Direcció General de Trànsit (DGT) per reduir els accidents de trànsit. Després del ball de velocitats a les autopistes per esmorteir l'escalada del preu de la benzina, el govern espanyol recupera la idea de modificar a la baixa la velocitat màxima. En aquesta ocasió, l'argument ja no és econòmic. Pere Navarro, director general de Trànsit del govern espanyol ha defensat la mesura i ha dit que fins i tot podria entrar en vigor abans que acabi la legislatura, és a dir, abans del 20 de novembre.

Navarro creu que la iniciativa ajudaria a reduir la sinistralitat a les carreteres secundàries, escenari de més del 75% dels accidents mortals. La mesura inclou totes les carreteres convencionals: les que tenen un sol carril per sentit, amb independència de l'amplada del voral de la via. La velocitat màxima passaria dels 100 quilòmetres per hora als 90.

L'any passat van morir a Espanya 1.730 persones en accidents de trànsit. 1.331 van perdre la vida en una carretera amb un sol carril per sentit de la circulació.

Actualment, la velocitat màxima de les carreteres convencionals és de 100 quilòmetres per hora a les vies amb voral de més de 1,5 metres d'ample, la majoria. El límit passa a 90 per hora quan la via no té voral d'aquesta amplada.

La idea, segons Navarro, és fer la norma "més senzilla i comprensible" per als conductors i harmonitzar els límits amb la majoria dels països europeus.

Un informe d'ITRASA constata que la distància de frenada d'un vehicle que va a 90 quilòmetres per hora per una carretera amb la superfície seca és 12,706 metres inferior a la que necessita un cotxe que vagi a 100 quilòmetres per hora.

La Generalitat diu que 'no'

La competència de les velocitats màximes és del govern espanyol. Tot i això, la Generalitat ja s'hi ha posicionat en contra. El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Aregio, "ha quedat sorprès" per l'anunci i diu que "és una mesura que no reuneix el consens necessari".

L'SCT creu que les decisions de canvi en els límits de velocitats "només originen desconcert i confusió en els ciutadans i a més totes tenen conseqüències econòmiques". El director també troba que en període preelectoral "si el PSOE vol dur a terme una proposta com aquesta, l'hauria d'incloure en el programa" i esperar les eleccions.

"Sembla que juguin a les velocitats com qui juga a la tómbola, tal com ja van fer amb els 110 km/h", ha dit Aregio.

stats