Societat 24/04/2012

El sector turístic alerta Trias dels "riscos" de prohibir els autocars a la Sagrada Família

Demanen una pròrroga en l'aplicació de la nova norma, que ha d'entrar en vigor al juny, i parlen de pèrdues milionàries i de més risc d'accidents al voltant del temple

Maria Ortega
2 min

BarcelonaBarcelona ha activat el compte enrere per prohibir, a partir del mes de juny, la circulació d'autocars al voltant de la Sagrada Família i diferents associacions del sector turístic ja han constituït en Plataforma per a la Mobilitat de Grups Turístics en Autocar per posar sobre la taula de l'alcalde de la ciutat, Xavier Trias, els "riscos" que entenen que pot causar aquesta limitació. De moment, mantenen els contactes amb el consistori per aconseguir una pròrroga en l'aplicació de la nova prohibició que, a més, demanen que se suavitzi per no causar un "greuge" tan pronunciat al sector. Calculen pèrdues milionàries i un atac a la marca Barcelona, així com la possibilitat que incrementi el risc d'accidents.

En nom de la Plataforma, Martí Sarrate ha senyalat com a més sensible l'àmbit dels creuers on calculen que un 30% dels creueristes deixaran de fer l'excursió amb autocar per Barcelona si s'inclouen els canvis de circulació al voltant del temple. El sector estima una davallada de 7,6 milions d'ingressos en aquestes visites i Sarrate remarca, a més, que xifren en cinc milions la davallada en concepte de compres en establiments de la ciutat.

Remarca que el creuerista sol ser un turista "sènior, majoritàriament d'entre 55 i 70 anys" i que sovint només té quatre hores per visitar la ciutat i que, per tant, "no se'ls pot demanar que facin una excursió de 50 minuts a peu" fins al temple. I, en aquest punt, Niko Frzop, director a l'Estat espanyol de Royal Caribbean, porta una passa més enllà l'amenaça de riscos i adverteix que les navilieres "si tenen problemes, canviaran de port".

La Plataforma -formada per l'Associació Catalana d'Agències de Viatge, l'Associació Professional d'Informadors Turístics, l'Associació d'Autocars Discrecionals de Catalunya, la Unió Catalana d'Agències de Viatges Especialitzades i el Grup d'Operadors de Creuer- també alerta d'una caiguda d'ingressos pel que fa a les agències receptives de la Costa Brava i la Costa Daurada, on preveu una mitjana de pèrdues de 218.031 euros per agència i la reprogramació del 54% de les excursions previstes. Quant a turisme de congressos, alerta que la no circulació d'autocars - i la prohibició d'encotxar i desencotxar a les portes de la Sagrada Família- "comportaria pèrdues de 90.000 euros de mitjana per agència".

Xifren en un 40% la caiguda per als operadors de transport i adverteixen, a més, d'una pujada del risc de sinistralitat pel tram que els turistes hauran de fer a peu entre el temple i les zones d'aparcament. A més, segons Sarrate, es perdran entre 7.000 i 8.000 llocs de treball.

Per tot això, demanen al consistori que suavitzi la prohibició i que permeti la circulació d'autocar pel perímetre del temple per no impedir que el turistes facin les fotografies panoràmiques, així com també que es permeti encotxar i desencotxar a aquells autocars que transportin turistes amb entrada comprada o guia contractat per a la visita. Remarquen que "tota la feina feta no se'n pot anar a norris per una demanda veïnal", en referència a la intensa lluita de l'Associació de Veïns de la Sagrada Família per acaba amb el col·lapse d'autocars turístics a la porta del temple i demanen a l'Ajuntament que tingui en compte els ingressos que reporta el sector i "la importància que té per a la marca Barcelona", tal com sintetitza Sarrate.

stats