EDUCACIÓ
Societat 11/07/2016

4Cordes: violins i violoncels per a l’autoestima dels alumnes

Empoderar els estudiants de barris empobrits amb música funciona

Raquel Font
3 min
4Cordes: violins i violoncels per a l’autoestima dels alumnes

MataróS’ha acabat el curs. Toca descansar, esbargir-se i agafar forces per al curs vinent. Però a l’escola pública Germanes Bertomeu de Mataró, els alumnes de 2n ja desitgen tornar-s’hi a posar. I és que saben que a 3r els arriba un moment molt esperat: formar part del projecte 4Cordes, gràcies al qual tots els nens i nenes aprenen a tocar un instrument dins de l’horari lectiu. I no toquen un instrument qualsevol sinó que trien entre dos de tan elegants i prestigiosos com el violí i el violoncel, la qual cosa els “empodera”, diu Núria Puigbò, violoncel·lista i membre de l’equip. D’instruments n’hi ha per a tots, i les famílies no se n’han de preocupar, l’escola els hi facilita.

Per al director del centre Germanes Bertomeu, Pere Mármol, el 4Cordes és com “un projecte imant” que s’ha convertit en el pal de paller de l’escola, situada en un barri amb una realitat complexa: famílies amb necessitats econòmiques importants i una taxa alta d’immigració. És una iniciativa que té per objectiu aconseguir l’èxit escolar, la cohesió i la creació d’oportunitats. A banda de l’element artístic, “la intel·ligència emocional és la part fonamental perquè les coses canviïn de debò”, reflexiona Laia Serra, que n’és la coordinadora.

Les sessions sempre són a l’aula de música però s’hi fa molt més que música. I és que el 4Cordes va molt més enllà de l’expressió artística perquè també és un projecte de creixement personal, d’adquisició de valors, de desenvolupament d’habilitats comunicatives i socials.

Sovint és més important solucionar un conflicte o parlar d’un neguit -encara que sigui de fora l’escola- que tocar. En totes les activitats que fan els infants se senten escoltats, ajudats i reforçats positivament. Per a ells és una experiència segurament irrepetible però adquireixen eines que els serviran la resta de la vida: aprenen a escoltar, a treballar en equip, a respectar els altres, a compartir, a saber com se senten, a gestionar les emocions...

L’instrument, per primer cop

Al principi de cada sessió, per exemple, es marquen un objectiu per als pròxims 60 minuts. N’hi ha que volen estar més atents o fer silenci, d’altres intentaran relacionar-se millor amb els companys. Tots són objectius formulats en positiu, que els ajudaran a sentir-se millor, a ser millors persones, millors companys, millors músics... I al final, canten Com m’he portat i com he tocat. Cada nen reflexiona sobre el seu comportament i, amb tota sinceritat, ho comparteix amb els seus companys.

Abans d’entrar en el projecte 4Cordes hi ha nanos que no han vist mai un instrument de tan a prop i pocs -per no dir cap-“s’havien imaginat que un violí formaria part de la seva vida”, explica Núria Puigbò. Tots els alumnes de 3r i 4t hi participen, i els que ho volen després poden continuar formant part de l’orquestra, una activitat que ja es fa fora de l’horari lectiu però que segueix sent gratuïta.

Cada any a final de curs fan una trobada 4Cordes, i aquesta vegada ha sigut amb els alumnes de dues escoles de Cabrils -el Mas Maria i L’Olivera-, i l’escola Baró de Viver de Barcelona, que també duen a terme la iniciativa. Les educadores sempre els animen a convidar les seves famílies. És important que hi participin perquè fa que se sentin orgulloses dels seus fills i de formar part del projecte. Gràcies a la seva implicació, segons Laia Serra, “el 4Cordes ha pogut continuar”, malgrat totes les dificultats, especialment econòmiques, a les quals ha sobreviscut des que va sorgir fa set anys com a iniciativa de l’Ajuntament de Mataró, a través de l’Escola Municipal de Música de la ciutat, que precisament el curs que ve ampliarà el projecte a dos centres més: les escoles Marta Mata i la Camí del Mig.

Pere Mármol destaca les virtuts de la iniciativa: “Els nanos se senten millor amb ells mateixos, estan més motivats, es poden concentrar millor, millora el respecte cap als altres...” Mármol assegura que es promociona tant la cohesió a l’aula que els efectes es noten a la resta de classes.

stats