Publicitat
Publicitat

BIRTHING

Creant prototips per a la Reserva Federal americana

Just in Mind té als EUA el mercat ideal per a la seva eina de simulació d'aplicacions

Quan es van conèixer, Pablo González i Xavier Renom no s’haurien imaginat que un dia fundarien una empresa amb oficina a San Francisco i clients tan importants com la Reserva Federal dels Estats Units, el departament de Defensa americà o el banc Wells Fargo, hereu de les famoses diligències que creuaven el país d’est a oest. Entre d’altres motius, perquè es van conèixer al parvulari, al districte Centre de la seva Badalona natal, i encara els quedaven molts anys per davant abans de decidir-se a crear Just in Mind, la companyia d’eines de prototipatge –simulació virtual d’aplicacions– que van fundar a finals del 2005.

Tots dos van néixer el 1973 al mateix barri, van estudiar al mateix institut i van prendre camins molt semblants a la universitat, en l’àmbit de les telecomunicacions i la informàtica. Van mantenir l’amistat després del període universitari, però van iniciar carreres professionals en empreses diferents –el Pablo va arribar a ser director de tecnologies web de Grifols– fins que la idea d’un possible negoci els va tornar a unir.

“Aquella idea és la que va donar lloc a Just in Mind, però no té res a veure amb el que és Just in Mind”, explica el Pablo, el fundador, que resideix a Barcelona i dirigeix un equip de sis enginyers des del Parc Tecnològic Barcelona Nord. El vuitè de la plantilla és precisament el Xavi, l’altre fundador, que està al capdavant de l’oficina de San Francisco per donar suport als clients que tenen a l’àrea de Silicon Valley.

“Vam portar la nostra idea de negoci a diferents inversors, però ens vam adonar que es feia difícil d’explicar, així que vam crear una eina de simulació per fer un prototip del nostre model de negoci que ens ajudés en les presentacions”, assegura Pablo González.

“El resultat va ser que els inversors van veure més futur en la venda del software del prototip que en la nostra idea inicial”, afegeix. “Aleshores vam decidir centrar-nos a perfeccionar l’eina, que seria l’origen de l’empresa”. Van haver de recaptar capital per passar-se dos anys desenvolupant el programa. L’antic Cidem, avui ACC10, els va concedir un crèdit de 100.000 euros i van aconseguir 175.000 euros addicionals entre amics, família i préstecs. Aleshores va començar la fase de desenvolupament.


Dos anys al laboratori

“Van ser dos anys relativament durs, perquè teníem finançament, i vam contractar els enginyers, però lògicament no vam vendre res perquè encara no teníem el producte cuit”, recorda González. No obstant, a finals del 2008 tenien la primera versió beta (en proves) a punt de ser llançada al mercat. A principis del 2010 ja tenien versions estables comercials i Caja de Navarra –ara integrada a Banca Cívica– els va concedir un crèdit de 600.000 euros per a l’expansió comercial.

Dos anys més tard ja compten amb clients en cinquanta països, des d’Alemanya i Finlàndia fins a l’Índia, encara que la seva principal font d’ingressos és als EUA, on generen el 60% de la facturació amb clients com AT&T, Oracle, el Banc Mundial i l’ONU, a més dels citats anteriorment. El 2012 esperen una facturació pròxima al milió d’euros.

“Va arribar un moment en què el Xavi va haver de marxar a San Francisco per donar suport als clients que ens sortien, i que creixen de manera exponencial: de fet, ens plantegem si no seria millor traslladar la nostra seu central a Califòrnia, perquè el negoci s’està concentrant allà, mentre que a Europa va decaient”, assegura González. Tot i així, de moment no ho fan perquè traslladar-se els sortiria massa car, a més de les lògiques qüestions de logística familiar.

Tot i això, al Vell Continent conserven clients com Nokia a Finlàndia, Orange a França i Vodafone a Anglaterra. “Tots menys Movistar”, ironitza, deixant entreveure que Espanya no és un bon país per fer negocis: “Aquí és molt difícil, tenim alguns clients importants, com La Caixa, eDreams i el Banc Sabadell, però el concepte és diferent al dels països anglosaxons. Aquí volem que ens ho facin tot, mentre que ells prefereixen que els donis l’eina i fer-se ells els prototips”.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT