Publicitat
Publicitat

OPINIÓ

Empresaris esgotats i joves amb idees: connectem-los

Des de ja fa un temps ens referim, de manera recurrent, a la necessitat de reforçar la dinàmica emprenedora. En gran part, des del convenciment que s'ha perdut l'esperit emprenedor. No hi ha dubte que cal que emergeixin nous empresaris, és l'essència del bon capitalisme. Amb el que no estic d'acord és amb aquesta veritat que es va imposant que aquest és un país amb uns joves indolents i conformistes, ben diferents d'aquells temps en què Catalunya era un país farcit d'emprenedors. Penso que són consideracions que tenen més a veure amb la mitologia col·lectiva que amb la realitat. En qualsevol cas, cal afavorir i donar sortida a l'esperit emprenedor.

Ara bé, crear i desenvolupar una empresa és molt complicat. Sense analitzar el perquè, n'hi ha prou observant l'elevadíssim índex de mortalitat de les noves empreses. Tot i així, em quedo força sorprès de la quantitat de noves iniciatives empresarials que han anat veient la llum els últims anys.

Tot plegat em fa pensar en moltes pimes que necessiten un relleu en el seu capital i direcció, unes empreses que poden estar passant-ho malament, faltades de dimensió i recursos propis, però que tenen una trajectòria i uns actius competitius. Ara bé, el més rellevant és que els seus màxims accionistes i directius ja estan esgotats. Al mateix temps, hi ha força joves, encara que alguns ens diguin el contrari, carregats d'esperit emprenedor, amb bona formació i ja amb experiència. ¿No seria raonable pensar en la manera de facilitar que aquestes persones puguin adquirir les empreses que, d'una altra manera, tenen molt difícil el seu futur i supervivència?

Pel que fa als recursos propis, no hi ha cap dubte que una part dels private equity –el que es coneix com a fons de capital risc– han resultat els últims temps uns agosarats, sent educats, quan no uns inconscients. Però, si deixem de banda experiències fallides que coneixem, certs instruments ben articulats, com els management buy out o buy in, tenen molt sentit.

El que suggereixo pot semblar que és fer volar coloms, però no ho és. Més difícil és desenvolupar una empresa de nova creació. Un discurs empresarial en aquesta línia i unes actuacions decidides des de les administracions podrien contribuir perquè l'esperit emprenedor s'orientés cap al manteniment i desenvolupament de moltes petites i mitjanes empreses. Que no seria poca cosa.

Jordi Alberich és economista

Etiquetes

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT