Publicitat
Publicitat

A LA XARXA

Facebook: cinc conclusions sobre la compra d'Instagram

Darrere de l'operació s'amaguen les claus de futur de la xarxa social

Diumenge Facebook va comprar per 1.000 milions de dòlars Instagram, un servei per compartir fotos entre mòbils amb filtres i efectes espectaculars, de la qual fins fa poc solament els usuaris d’iPhone podien gaudir. Què hi ha de tan especial en aquesta #compra?


1. Operació defensiva

Facebook és un producte pre-smartphone, un servei nascut i desenvolupat sota la perspectiva de l’ordinador de taula. Instagram, en canvi, és un servei mòbil natiu, tan exitós que havia passat la frontera de l’aplicació per convertir-se en una xarxa social en tota regla. Havia aconseguit trenta milions d’usuaris en poc més d’un any de vida. En una setmana a Android, n’havia guanyat dos milions més. Facebook no seria el que és si el seus usuaris no compartissin fotos (molts usuaris de Facebook ho són només per aquesta utilitat). A la llarga, Instagram podria haver estat un clar substitutiu de Facebook per a un creixent grup de persones.


2. Decisió estratègica

Facebook va reconèixer al seu fullet de sortida a la borsa que el mòbil era un dels seus punts febles. Sense entrar a la guerra de sistemes operatius que mantenen Android i iOS, Instagram era (si deixem fora les plataformes de missatgeria com WhatsApp) una de les opcions més senzilles per posar un peu a l’univers social del mòbil i a més a més fer-ho com a troià. Instagram és una eina amb apps per a tots dos sistemes i amb les portes obertes per compartir el seu contingut a altres xarxes socials com Twitter, Foursquare i Google+. No sabem si això canviarà en un futur, però ara per ara el mòbil és un forat que Facebook ha d’omplir amb la vista posada a la sortida a la borsa.


3. La imatge té el poder

Amb el permís de Twitter i els seus 140 caràcters, el que els usuaris volen és compartir imatges i anar per feina. El que es coneix com a timeline (estat d’actualització) de qualsevol xarxa social està esdevenint ràpidament una cronologia dominada per l’element visual. El mòbil, a més a més, convida a compartir i que aquesta acció es faci de pressa, amb dos o tres passos com a molt. Tumblr i Pinterest, tot i no ser natius mòbils, funcionen així i també són clarament visuals. Path, la xarxa social de moda a l’iPhone, té en el disseny i la senzillesa un dels seus punts forts. Fins i tot Foursquare reconeix que la imatge és un complement indispensable a la seva funció de geolocalització.


4. Bombolla?

A internet cal no confondre valor amb preu. El preu pagat per Facebook dóna lloc a comparacions de tot tipus: val una mica menys del que Google va pagar per YouTube; ha costat el mateix que el que val a la borsa The New York Times tot i que no té cap font d’ingressos; el preu és una animalada per a una empresa de tretze empleats, etc. El cert és que Instagram val 1.000 milions de dòlars perquè Mark Zuckerberg s’ho pot permetre i ja està. Qui hi busqui raons o ràtios financeres no en trobarà. El problema no és si de veritat els val, sinó el grau d’escalfament que es contagia a altres empreses. Quant valen ara Path, Pinterest o Tumblr? Instagram pot ser el cim de la bombolla o un nou bocí que hi afegeixi més pressió. De moment, els únics guanyadors aquí són els mateixos emprenedors, els fons de capital risc i els inversors particulars que els van donar suport.


5. Créixer a cop de taló

Internet, amb la variable mòbil, és un mercat extremadament canviant. Google i Facebook dominen dos extrems de la web; el primer les cerques i el segon la sociabilitat. Però són tan grans que les innovacions en serveis nous comencen a venir més des de fora que des de dins. Google ja sap el que és créixer a cop de taló; així va ser amb YouTube, Blogger, Motorola Mobility i Slide. Facebook ara reconeix que aquesta opció també és vàlida. Sillicon Valley ja comença a fer travesses sobre si Google es quedarà quiet (n’hi ha que pensen que ha perdut una gran oportunitat per donar una empenta a Google+, la xarxa que competeix amb Facebook) o respondrà amb una acció encara més espectacular, per exemple comprant Pinterest, Path o Tumblr, que són les més assenyalades. Però no oblidem Twitter, la Ventafocs permanent de l’univers d’internet.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT