Publicitat
Publicitat

A LA XARXA

Twitter no té clar com guanyar més diners

L'empresa dubta entre vendre publicitat o les dades dels usuaris

Ha arribat l’hora d’admetre que, en serveis tan populars (i gratuïts) com Twitter i Facebook, els usuaris no són els clients, sinó el producte. El veritable valor d’aquests serveis recau en la quantitat d’informació que ells posen a la seva disposició, més enllà del potencial publicitari que donen milions de clics i pàgines vistes.

 
 La xarxa social Facebook ha anat acompanyada d’una aura de recel envers les dades personals que emmagatzema i l’ús comercial que en fa. A més, els continus canvis de polítiques de privacitat no han contribuït a millorar la seva imatge. En canvi, Twitter ha gaudit d’una imatge més càndida. Potser per això hi ha qui es va sorprendre quan l’agència Reuters va desvelar que Twitter permet que algunes empreses furguin les piulades de milions d’usuaris publicades durant els últims dos anys per fer-ne un ús comercial.


Però aquest ús de les dades de Twitter no és nou. Des de fa gairebé dos anys, la companyia permet que algunes empreses accedeixin al registre històric de piulades per fer anàlisi de dades (monitorització d’opinions i redirecció o localització de trànsit, principalment). La novetat és que el límit s’ha ampliat dels trenta dies als dos anys, un signe que els esforços per aconseguir un model publicitari menys intrusiu que el tradicional (anuncis o bàners) estan resultant difícils i que la companyia no està disposada a perdre cap oportunitat  per obtenir ingressos. No se sap el que Twitter guanya amb aquestes accions, però l’interès de les marques és evident i els clients fan cua.


Imatge de pulcritud

Twitter, de la mà del conseller delegat Dick Costolo, ha venut una imatge de pulcritud, ideant formes d’explotació publicitària que no embrutessin el timeline dels usuaris. Costolo va ser el pare dels promoted tuits i dels promoted trends, missatges i trending topics pagats però clarament diferenciats de la resta de piulades (algunes fonts assenyalen que Twitter ha arribat a cobrar 120.000 dòlars al dia per determinats termes o tòpics).


Imitant Google

Aquest model recorda el que té Google amb el lucratiu Adwords, el seu sistema de publicitat segons el text buscat. Però un cercador és una cosa molt diferent. Dins d’un cercador l’usuari està molt més predisposat a rebre missatges promocionals, entre altres raons perquè es tracta d’una acció motivada per ell mateix, i dins les propostes pot trobar fins i tot una solució a la cerca.


En canvi, l’essència d’una xarxa social ha estat sempre la conversa i la interacció, i la publicitat tradicional trenca el fil comunicatiu. Per tant, la discreció dels promoted tuits i els 250 milions de missatges al dia són l’arma publicitària més visible. A mitjà termini l’eina més lucrativa són les dades i el comportament dels usuaris. Si aquests usuaris es deixen.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT