CAMINANT CAP A UN ‘SMART COUNTRY’
Suplements Andorra 31/10/2014

Tot un país a Google

Les estacions, els comerços i el patrimoni cultural d’Andorra es poden visitar a través de les aplicacions del cercador

Nerea Moreno
3 min

Andorra La VellaPassejar per les principals avingudes comercials, entrar a les botigues, veure les habitacions dels hotels, recórrer les pistes d’esquí i fins i tot contemplar els museus i les esglésies d’Andorra són experiències que ja no només es poden fer viatjant al Principat. Les petites dimensions del país i les iniciatives per afavorir les noves tecnologies i convertir Andorra en smart country han propiciat que Google faci d’Andorra un terreny de proves per a les noves aplicacions, i que actualment ja es pugui recórrer el país sencer a través de Google Street View i les seves variants.

El primer pas que va fer el gegant d’internet al Principat va ser incloure’l a Google Street View, quan ja es podien recórrer els carrers de moltes altres ciutats o països. Després d’això, a través de la iniciativa Actua, que lidera l’obertura econòmica a Andorra i les iniciatives per potenciar sectors en desenvolupament, es va engegar Google Business Photo. En un període de poc més de sis mesos es van registrar fotografies de 1.500 comerços i establiments hotelers i de restauració perquè es puguin veure en tres dimensions. La participació dels comerços va ser molt bona, ja que tots van estar oberts a incloure els seus espais a la xarxa, i des de Google es va destacar que “no hi ha cap altre país del món amb un percentatge tan elevat de penetració”.

Així, la dimensió d’Andorra és idònia per oferir tots els negocis d’un país a través de la xarxa, i el seu potencial turístic dóna valor al fet que els visitants puguin recórrer cada racó de les botigues, perdre’s als centres comercials i comparar les habitacions i els espais dels hotels.

Aquest ja va ser un pas molt important per a la digitalització del país, però la intenció de convertir-lo en smart country fa que permanentment es vulgui avançar en aquesta línia i, per això, amb l’aplicació Tour Dash, alguns comerços ja poden vendre a través de Google els seus productes. Els usuaris poden interactuar amb l’establiment, demanar informació, fer reserves hoteleres, però, a més, també poden comprar productes si és que el comerç fa enviaments a domicili.

Però no només hi ha botigues i hotels a Andorra, sinó que un dels seus principals atractius són les pistes d’esquí, i per això els tres dominis esquiables del país es van sumar a les visites virtuals. Totes les pistes de Grandvalira, Vallnord i la zona d’esquí de fons de Naturlàndia es poden visitar a través dels telèfons mòbils, les tauletes electròniques o els ordinadors. D’aquesta manera els esquiadors poden conèixer les pistes que visitaran abans d’anar-hi, i fins i tot preveure el recorregut que voldran fer.

Patrimoni cultural

Des de Google, però, es va voler anar més enllà i, amb l’objectiu de convertir Andorra en un país del tot visible a través d’internet, s’hi han inclòs també els museus i el patrimoni cultural del país. Es poden recórrer les estances de la Casa Museu d’Areny-Plandolit i de la Casa Rull, contemplar els exemplars més antics del Museu de la Moto, fins i tot entrar a les petites estances de la Casa Cristo, observar els centenars de recipients del Museu del Perfum, visitar el Museu de l’Electricitat o imaginar els processos d’elaboració del tabac al Museu del Tabac.

Últimament, a més, s’han volgut sumar a la iniciativa fins i tot les entitats socials del país, i ja hi ha per exemple la Fundació Privada Tutelar, que, amb la voluntat d’acostar-se més al ciutadà, obre les portes dels seus despatxos a través de Google. I aquest és el camí que des de la iniciativa Actua s’intenta que segueixi tot el país, de manera que cada vegada es puguin recórrer més espais del Principat sense moure’s del sofà de casa.

Aquesta és una de les apostes per fomentar els actius del país en col·laboració amb Google, que és el referent de la cartografia i un dels motors de cerca més utilitzats pels internautes.

Durant tota la primera etapa, ser present a l’eina ha sigut gratuït per als comerços. Tot i que les pròximes fases sí que requereixen una implicació dels comerciants, des d’Actua es considera que les opcions són prou atractives perquè els empresaris hi vulguin apostar.

No obstant, des d’Actua es continuen estudiant noves opcions i vies de negoci per convertir el país dels Pirineus en el primer smart country.

stats