Criatures 27/12/2014

Art en números. Suma de sensacions

El Museu de les Matemàtiques de Catalunya, a Cornellà de Llobregat, ensenya aquesta ciència de manera amena, molt experimental i divertida

Paloma Arenós
3 min

Descobrir què és una cicloide, construir amb les mans el pont ideat per Leonardo da Vinci al segle XVI o comprovar que amb el seu teorema Pitàgoras tenia raó són algunes de les descobertes que els infants poden fer al Museu de les Matemàtiques de Catalunya (MMACA), inaugurat el febrer passat al Palau Mercader de Cornellà de Llobregat. “A través de l’emoció poden generar una nova construcció del concepte matemàtic, que sovint és difícil traspassar de professor a alumne”, detalla una de les monitores d’aquesta exposició permanent.

La mostra és obra de la Federació de Professors de Matemàtiques, un grup d’educadors, en actiu o jubilats, que fa una llarga dècada que experimenten a l’aula maneres d’ensenyar diferents i que volen difondre les matemàtiques des de la proximitat i l’emoció.

Guido Ramellini, biòleg amb un postgrau de didàctica de les matemàtiques, ha sigut un dels impulsors d’aquest centre i és dels que tenen clar que l’aprenentatge de les matemàtiques passa per l’experimentació i per la suma de sensacions. “L’hem plantejat com un taller lliure, on els nens i els adolescents investiguen, toquen, arriben a conclusions ells sols i llavors s’ho passen bé, mentre aprenen. Les matemàtiques ajuden a pensar, aquest és un dels seus objectius principals”.

Al museu hi ha un equip de monitors que introdueixen els nens i joves en el joc i que els ajuden si tenen algun dubte. Quan els menors resolen el problema, la satisfacció és total. “Aquestes matemàtiques sí que m’agraden perquè pots construir figures geomètriques i ara veig que són necessàries per a moltes feines, com la d’arquitecte”, conclou el Raül, de 1r d’ESO.

Ramellini, que és vicepresident del museu, recomana que “cada infant faci el seu camí”: “Hem plantejat activitats que les pot fer tothom. N’hi ha algunes que estan especialment dissenyades per a alumnes a partir de 5è de primària. Depenent de la capacitat de cadascú, podem entrar en un nivell més profund i descobrir una història al darrere de cada proposta”. Per l’italià, un dels reptes actuals és “engrescar el professorat amb una didàctica de les matemàtiques més accessible i experimental”.

Bombolles i geometria

El matemàtic Anton Aubanell considera que les “matemàtiques són el millor invent de la humanitat”, però reconeix que hi ha gent que els té mania pel seu “component d’abstracció, perquè impliquen un coneixement progressiu”. “Si no tens clar un nivell no podràs entendre el segon, i de vegades tenen un llenguatge complex”. Aquest professor de la UB, amb la intenció d’esvair aquestes pors, va decidir explicar la geometria de les matemàtiques amb bombolles de sabó, amb uns resultats molt sorprenents.

El públic que assisteix als seus tallers i conferències queda embadalit i, sovint, desconcertat. “Les matemàtiques saben analitzar, predir i interpretar el món que les envolta i són a tot arreu de la nostra vida quotidiana. L’educació matemàtica ha de ser experimental i, per tant, la matemàtica s’ha de tocar i sentir”, assegura.

Nova plataforma

Diversos centres educatius catalans -el Princess Margaret School, el SEK la Garriga o les Dominiques de l’Ensenyament- han començat a utilitzar les aules virtuals de la nova plataforma Sangakoo per estudiar matemàtiques. Es tracta d’una xarxa col·laborativa en què es pot conèixer, compartir i interactuar amb estudiants de matemàtiques del mateix nivell. A Sangakoo s’hi troben els principals temes matemàtics, problemes relacionats i problemes creats per altres usuaris, que es desafien penjant-hi els seus propis problemes, des del plantejament fins a la solució.

Si ens fixem en el temari, Sangakoo està organitzat en nou seccions, desgranades alhora en diferents temes i nivells. Ofereix gratuïtament a la seva web continguts per a cada tema i nivell, que poden ajudar l’alumne en el seu procés d’aprenentatge complementant el que el professor imparteix a l’aula. Els seus impulsors detallen que, “com a llibre digital, proporciona l’equivalent a mil planes impreses de teoria, i problemes matemàtics que abracen des de 1r d’ESO fins a 2n de carreres tècniques.

stats