Criatures 10/10/2015

Filmoteca de Catalunya: de l’aula a la sala

El programa educatiu del centre de referència del món del cinema a Catalunya permet que milers d’alumnes coneguin cada any les interioritats del setè art

Xavier Tedó
4 min
Filmoteca de Catalunya: de l’aula a la sala

Fomentar l’interès d’infants i joves pel cinema i formar els espectadors del futur posant en valor el patrimoni cinematogràfic de la Filmoteca de Catalunya. Aquest és el doble objectiu del programa educatiu d’una institució que té com a missió principal recuperar, conservar i difondre pel·lícules i obres àudiovisuals.

El projecte Filmoteca per a les escoles es va posar en marxa amb una prova pilot el 2011 i s’ha anat consolidant curs rere curs amb una mitjana de 6.400 alumnes per any. L’oferta, molt variada, abraça des de l’educació infantil fins a l’etapa universitària amb sessions matinals de cinema i d’iniciació al llenguatge cinematogràfic acompanyades de material didàctic, tallers, visites, itineraris temàtics i recursos per al professorat. “Treballem molt el llenguatge cinematogràfic. No vénen a mirar una pel·lícula i marxen i prou. Fins i tot a les sessions matinals de cinema els presentem abans la Filmoteca i després de la projecció fem un cinefòrum en què també aprofundim, per exemple, en el gènere, sempre adaptant-ho a l’edat que tenen”, explica Noemí Sas, responsable dels Serveis Educatius i Publicacions.

La interacció amb els escolars és la pedra angular de la iniciativa: “Evitem les masterclass perquè ens interessa que la canalla hi participi i hi digui la seva. El debat esdevé un diàleg molt enriquidor perquè sovint convidem el director o algú de l’equip perquè doni un valor afegit a la trobada” assenyala Sas, que remarca: “Projectem pel·lícules catalanes i clàssics, però també contemporànies”. Les sessions d’iniciació al llenguatge cinematogràfic aborden diferents camps perquè els estudiants s’aproximin en detall al setè art. “A partir de fragments de films els fem veure la importància de la banda sonora. Vénen músics que posen música diferent al fragment per veure els canvis que es generen en l’acció”.

Les sessions en didàctica del cinema, dinamitzades per MODIband, A Bao A Qu, Drac Màgic, la Federació Catalana de Cineclubs i Jocs al Segon, es complementen amb formació sobre el muntatge d’una pel·lícula, per veure com es poden mostrar diferents punts de vista amb els plans, o sobre els equips de rodatge. “Procurem fer activitats entretingudes. Jocs al Segon organitza una gimcana que permet descobrir als nens l’enigma del pas de la imatge fixa al moviment”, per exemple.

Entrar a la cuina

Una de les novetats d’aquest any és que els estudiants que visitin la Filmoteca podran entrar en aquells espais on només tenen accés habitual els treballadors. “Més enllà de les visites a les seus de Barcelona i Terrassa, aquest curs oferim la possibilitat que els joves vegin com treballen els operaris de la Filmoteca. Poden entrar a la sala de repàs per comprovar com el repassador revisa el cel·luloide; o a la sala de projecció per veure in situ com es projecta una pel·lícula”.

Una altra de les novetats d’aquesta edició és elaborar una maleta didàctica en préstec per a les escoles que es posarà en marxa al mes de gener: “Volem arribar als centres de fora de Barcelona, Terrassa i Girona, on també fem sessions en col·laboració amb el Museu del Cinema [i on ja disposen d’una maleta que treballa el precinema]. I per arribar-hi enviem la maleta didàctica a les escoles i instituts perquè abordin aspectes com el format, el gènere o els oficis del cinema”. Els Serveis Educatius de la Filmoteca ofereixen formació al professorat així com dossiers amb orientacions per treballar a l’aula films de la seva programació mensual i activitats relacionades amb el currículum escolar que els ajudin a entendre i interpretar el món a través del cinema.

Aquest és un dels aspectes que més valora Daniel Vázquez, professor de geografia i història de l’Institut Miquel Taradell del barri del Raval de Barcelona: “El cinema és una eina de primer nivell per treballar la història i els valors socials. Les pel·lícules ens permeten parlar de desigualtats, xenofòbia o masclisme”. En aquest sentit, Vázquez considera “molt apropiat el material que elabora la Filmoteca a partir de la pel·lícula que es projecta perquè atreu l’atenció dels alumnes amb activitats dinàmiques, pràctiques i divertides”. La resposta de les escoles demostra l’encert de la iniciativa: “La demanda supera sovint l’oferta. Les escoles repeteixen cada any perquè els resultats són molt positius, però també en vénen de noves”.

L’Escola Cervantes de Ciutat Vella ja fa tres anys que hi participa amb tots els cursos del centre. “El cinema és molt engrescador per a la canalla i és una manera d’entrar en contacte amb el món audiovisual”, ressalta Magda Martí, cap d’estudis d’aquest centre de Barcelona. Per la seva banda, Maribel Moreno, de l’Institut Olorda de Sant Feliu de Llobregat, assenyala que la proposta educativa de la Filmoteca és un gran suport per als alumnes que cursen batxillerat artístic: “A l’aula ja analitzem escenes i el llenguatge cinematogràfic a l’assignatura de cultura audiovisual, però no és el mateix que fer-ho en una sala”. La docent considera que la formació que rep el professorat també és essencial: “Una part important d’aquesta matèria és el cinema, i els cursos que ens ofereixen ens ajuden a tenir els conceptes clars”.

stats