El triple conflicte d'art entre Catalunya i l'Aragó

La incorporació, el 1995, de 111 parròquies que havien format part durant segles de la diòcesi de Lleida a la nova diòcesi Barbastre-Montsó va iniciar un conflicte que encara dura. Ara hi ha tres litigis oberts. Un fa referència a 113 peces de les parròquies, i els altres dos tenen a veure amb els béns del monestir de Sixena

1936

Una columna d’anarquistes crema el monestir de Santa Maria de Sixena poques setmanes després de l’esclat de la Guerra Civil. El Saló del Tron és destruït i la biblioteca i l’arxiu queden malmesos. Durant dècades, l’Aragó atribueix l’incendi a milícies vingudes de Catalunya. Enguany, els conservadors del Museu de Lleida Alberto Velasco i Carme Berlabé ho han desmentint, amb fonts que atribueixen la crema del monestir a una milícia local. Aquell mateix any, l’historiador de l’art Josep Gudiol arrenca les restes de les pintures de la sala capitular del monestir. Aquesta actuació és vista a l’Aragó com un robatori i a Catalunya com una operació de salvaguarda. Les pintures, restaurades, ingressen al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).

1983

La Generalitat adquireix els 97 objectes del monestir de Sixena que als anys seixanta les monges santjoanistes havien dipositat al MNAC com a comodat. Les obres es van adquirir entre els anys 1983 i 1994 per un valor d’uns 300.000 euros. El govern de l’Aragó i l’Ajuntament de Sixena van demanar l’any 1997 la nul·litat de la compravenda, però el Tribunal Constitucional la va denegar el 2012.

1992

Les monges signen la voluntat que el comodat dels murals del monestir es converteixi en donació. Per a això, calia el permís del Vaticà. Les monges moren abans de signar la donació.

1995-2005

Després de l’ampliació, el 1995, de la diòcesi de Barbastre, població natal del fundador de l’Opus Dei, amb les parròquies aragoneses de la Franja, s’inicia un conflicte de reclamacions de les seves obres conservades a Lleida. El Vaticà dóna la raó a la diòcesi de Barbastre-Montsó i ordena la devolució de les obres, que en aquells moments ja formen part del catàleg de patrimoni català. El litigi es manté de moment en l’àmbit eclesiàstic.

Abril del 2015

Un jutjat d’Osca declara nul·les les operacions de compra de les obres d’art del monestir de Sixena perquè considera que formaven part del conjunt protegit del monestir i no es podien vendre. Ordena el trasllat provisional de les obres. Els recursos de la Generalitat contra l’ordre són desestimats en totes les instàncies.

Gener del 2016

En un altre litigi paral·lel, el govern de l’Aragó, en nom de les monges de la congregació de Sixena, porta a judici la Generalitat i el MNAC per reclamar les pintures del monestir. Tot i les proves i advertències que el trasllat podria fer malbé les peces, el jutjat d’Osca decideix que s’han de tornar les pintures.

Maig del 2016

La jutge d’Osca fixa el 25 de juliol perquè la Generalitat i el MNAC retornin les obres al monestir. El 26 de juliol, finalment, el MNAC retorna provisionalment 53 peces del museu a Barbastre. Les 44 obres que estan dipositades al Museu Diocesà de Lleida no es retornen perquè estan catalogades i ni la Junta de Museus ni la Generalitat n’autoritzen el retorn. El jutjat d’Osca adverteix al conseller de Cultura que la decisió pot tenir conseqüències penals.

Novembre del 2016

Els jutges ordenen el retorn provisional dels murals i amenacen d’enviar la policia per endur-se les obres de Lleida.

La incorporació, el 1995, de 111 parròquies aragoneses que havien format part durant segles de la diòcesi de Lleida a la nova diòcesi de Barbastre-Montsó va iniciar un conflicte que encara dura. Ara hi ha tres litigis oberts. Un fa referència a 113 peces de les parròquies, i els altres dos tenen a veure amb els béns del monestir de Sixena.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT