APLICACIONS
Empreses 12/04/2015

Ja no és ciència-ficció: la tecnologia entén les nostres emocions

La ‘start-up’ Sekg desenvolupa una aplicació que informa a temps real dels nivells d’estrès o d’atenció de l’usuari

Júlia Manresa
3 min
Ja no és ciència-ficció: la tecnologia entén les nostres emocions

En una de les últimes pel·lícules de Scarlett Johansson, d’ella només n’apareixia la veu. Era la d’un sistema operatiu personalitzat, fet a mida de l’usuari, que com més arribava a conèixer el seu amo més s’hi adaptava i més augmentava la seva complicitat. La pel·lícula es diu Her i la seva història ja no és ciència-ficció. La tecnologia entén les nostres emocions.

Sekg és una empresa catalana, amb poc més d’un any de vida, que ha desenvolupat un sistema operatiu capaç de convertir en algoritmes informàtics les nostres emocions i reaccions. En si, un programari com aquest no és una novetat. De fet, s’utilitza en aplicacions de neuromàrqueting i estudis de psiquiatria. Però Sekg no fa només neuromàrqueting. Transforma emocions, sentiments i reaccions en dades, i d’aquí en treu informes. “Volem millorar l’experiència de l’usuari final”, explica Karim Ennakhli, enginyer informàtic i cofundador, amb Aleix Canals, de Sekg.

Quan encara no anaven al Mobile World Congress a exposar el seu producte sinó com a visitants, l’Aleix i el Karim hi van veure un home que portava unes orelles de gat que es movien soles. S’activaven en funció de si ell estava més o menys atent al producte que observava. D’aquí els va sorgir la idea: el que cal per millorar l’experiència d’usuari és entendre què vol sense preguntar.

Així neix Sekg. Van començar a estudiar quins tipus de sensors existien i van buscar l’assessorament d’experts per saber quines dades en podien obtenir. Ara són un equip de quatre persones a temps complet però col·laboren amb cinc experts dels camps de la neurologia, la psicologia i el món financer. També treballen amb departaments de recerca de diverses universitats, com la d’Hèlsinki, amb la qual recullen directament dades dels seus estudiants per millorar l’oferta educativa de la universitat.

El seu objectiu, però, és obtenir un producte semblant a les orelles de gat que doni la informació directament a qui la utilitza. “Treballem en una aplicació de mòbil que, connectada a algun d’aquests sensors, et digui com et sents en tot moment -explica Ennakhli-. Et dirà que paris quan arribis a un pic d’estrès i t’ajudarà a saber si en aquell moment del dia treballes millor o pitjor”. D’aquesta manera volen convertir el que fins ara eren percepcions en dades objectives. De fet, l’aplicació ja funciona i mostra en temps real el nivell d’atenció i d’estrès. Però cal esperar per llançar-la: cada vegada hi ha sensors més petits, però no n’hi ha cap de prou còmode perquè una persona el pugui portar posat tot el dia. També fan servir pulsòmetres i sensors d’activitat elèctrica a la pell per obtenir més informació, però els que detecten l’activitat cerebral encara són poc ergonòmics. A més, com més informació tinguin abans de llançar-lo, més exactes seran els resultats, perquè la base de dades creix.

Fins ara ho han aplicat a serveis de consultoria, per fer espots publicitaris però també al cinema. Han analitzat una pel·lícula de por per veure si la reacció en l’espectador és l’esperada. La següent sortida és per a psicòlegs i pedagogs. Treballen amb experts per adaptar el seu programari a les necessitats d’aquests professionals per al tractament de trastorns lleus com ara el TDAH i la dislèxia. En aquest cas poden fer servir la informació que obtenen a través dels sensors per preparar activitats i saber realment si funcionen. Un pack de sensor més la subscripció al seu programari costarà uns 50 euros al mes.

Sekg té bones intencions però els seus fundadors són conscients de les aplicacions que pot tenir el seu producte. “Hem perdut diners per ètica”, explica Karim Ennakhli. Ja han rebutjat diferents ofertes, com ara per fer detectors de mentides per a sectors com el militar i el de les presons. “No busquem que s’enganyi el consumidor, sinó que el producte millori segons les seves necessitats”, aclareix. Tampoc creuen que convertir les emocions 24 hores al dia en dades pugui provocar cap mena d’obsessió entre els usuaris de la seva futura aplicació. “No ens convertirem en màquines, al contrari, sabrem entendre millor el nostre cos”, explica un dels fundadors. Amb l’objectiu de garantir una tecnologia que entengui les emocions, han estat tot un any en processos d’acceleració i d’assessorament. Aquest 2015 han començat a vendre els seus serveis de consultoria i preveuen llançar en uns mesos el paquet de programari per a professionals. En aquest primer any de vida de l’empresa calculen que ingressaran uns 120.000 euros.

stats