19/05/2012

Víktor Pelevin

2 min

Víktor Pelevin és un dels revolucionaris de la narrativa russa contemporània. Personatge misteriós i excèntric, tot ho fa amb talla XXL, característiques que podrien semblar imprescindibles per ser autor de prestigi a Rússia. La seva literatura va aportar aire fresc al panorama de les lletres russes en les dues dècades posteriors a la caiguda de l'URSS. Pelevin retrata les misèries quotidianes del seu país des de l'esperpent i amb un traç de literatura pulp i de ciència-ficció. És un autor de culte que, a més, s'ha guanyat l'estima popular perquè va autoritzar que els seus llibres es poguessin descarregar gratuïtament a internet. Els russos el veneren com un avantguardista, tot i que saben ben poca cosa d'ell.

Pelevin no es deixa veure gairebé mai en públic; de les seves aficions personals es coneix el seu domini del karate, la dedicació al budisme zen, amb clausures intermitents en monestirs del Japó i Corea del Sud, i la seva obsessió pel misticisme i l'esoterisme. Pelevin és fill de militar soviètic, va ser educat en escoles de les elits del país i havia passat els estius en acadèmies militars. Enginyer de formació, abans de dedicar-se a escriure, a partir del 1989, havia treballat en un institut d'enginyeria de l'estat. En aquest centre de recerca va participar en un projecte secret per garantir que els motors dels caces MIG no es fessin malbé en contacte amb matèria orgànica -quan filtren insectes o aus-. Tot aquest món formatiu i de burocràcia militar apareix a la novel·la que el va catapultar a la fama, Omon Ra , publicada per DeBolsillo l'any 2003.

O mon Ra és un viatge al·lucinogen a través de la vida d'un adolescent que s'allista a una acadèmia de les forces aèries soviètiques i acaba participant en un programa secret per enviar-lo a morir a la Lluna. Dic al·lucinogen perquè els protagonistes van ben col·locats, com el mateix Pelevin, que ha admès haver experimentat amb drogues naturals i barbitúrics. El millor d' Omon Ra és que perceps que l'autor t'explica les seves pròpies experiències, però multiplicades per mil, sense posar control a la imaginació.

stats