Publicitat
Publicitat

Comunicació

Desemmascarant el 'photoshop': creen una fórmula matemàtica per descobrir imatges retocades digitalment

Dos investigadors nord-americans determinen vuit criteris geomètrics i fotomètrics que estableixen l'índex de manipulació entre una fotografia original i una altra de retocada

Un professor de Ciències Informàtiques del Dartmouth College (Estats Units) ha desenvolupat, juntament amb un dels seus alumnes, un programa informàtic que permet establir el grau de manipulació d'una imatge digital. En un article publicat a la revista Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), Farid Hany i l'alumne de doctorat Eric Kee determinen vuit criteris geomètrics i fotomètrics que permeten jutjar objectivament el grau de retoc aplicat a una imatge.

L'augment en la praxis del retoc digital en els mitjans audiovisuals, amb programes com el popular Photoshop, ha posat en alerta l' Associació Mèdica Nord-americana (AMA, per les seves sigles en anglès), que adverteix que la manipulació excessiva pot contribuir a generar expectatives poc realistes de la imatge corporal.

Els dos investigadors s'aferren a l'informe de l'AMA per defensar la seva fórmula matemàtica, l'ús de la qual pot ajudar a una major conscienciació dels riscos de crear estereotips estètics ficticis.

Per desenvolupar el programa informàtic, Hany i Kee han analitzat més de 450 fotografies originals i les seves corresponents imatges retocades, publicades a mitjans de comunicació. Els informàtics han establert, mitjançant un fórmula matemàtica, vuit criteris geomètrics i fotomètrics comuns en totes les imatges retocades. A continuació, van combinar tots els paràmetres a cada parell de fotografies, amb l'objectiu de determinar el grau de manipulació aplicat. A més, Hany i Kee també van fer un experiment de percepció humana per incorporar un novè paràmetre en el software informàtic. Els investigadors van comptar amb la participació de 350 voluntaris que van classificar les imatges estudiades en una escala de l'1 (molts similars) al 5 (molts diferents).

Els efectes adversos de la publicitat enganyosa en la salut pública de retocar de manera inapropiada les imatges publicades als mitjans de comunicació han portat alguns països a considerar l'etiquetatge obligatori per a les fotografies retocades.

Segons els investigadors, el seu sistema pot servir com a mètode quantitatiu per avaluar els retocs fotogràfics digitals, però també com una fórmula dissuasiva contra el retoc extrem.

Més continguts de