La majoria dels joves no saben distingir entre una notícia falsa i una de real a internet

Els estudiants es creuen gairebé tot el que apareix a les xarxes socials, i ni tan sols consideren la font d'informació, segons un estudi de la Universitat de Stanford

Ara
2 min
Responsabilitat. Els joves són responsables de les conseqüències dels seus actes. / C.C.

BarcelonaEls estudiants en saben molt, de xarxes socials i d'internet, però molt poc d'informar-se correctament. Així es desprèn d'un estudi de la Universitat de Stanford, avançat pel 'Wall Street Journal', que ha analitzat la conducta de 7.804 estudiants d'instituts i universitats als Estats Units i que ha obtingut uns resultats dramàtics: el 82% dels joves que van participar a l'estudi no sabien distingir entre un contingut patrocinat i una notícia real.

"La capacitat de raonament dels joves sobre la informació que es publica 'online' es pot resumir en una paraula: depriment", s'indica a la introducció de l'estudi, el més complet que s'ha publicat fins ara sobre el tema. "Els nostres 'nadius digitals' són capaços de canviar de Facebook a Twitter, publicar una 'selfie' a Instagram i enviar un missatge de text a un amic, però quan es tracta d'avaluar la informació que els arriba a través de les xarxes socials són molt fàcils d'enganyar". Un dels motius principals d'aquesta incapacitat per distingir entre un contingut veraç i un altre de fals és que molts estudiants jutgen la credibilitat d'una publicació basant-se en la quantitat de detalls que conté o en si va acompanyada d'una foto en lloc de fixar-se en la font d'informació.

Com detectar en 5 minuts si t'estan desinformant

La foto com a prova de veracitat

Durant l'estudi, els investigadors van donar una sèrie d'exercicis als joves amb diferents nivells de dificultat. En una de les activitats se'ls va mostrar una fotografia distorsionada d'unes margarides, amb el títol: "Flors nuclears de Fukushima". Sense conèixer ni tan sols l'origen de la fotografia o de la publicació, el 40% dels estudiants van creure's la notícia, mentre que menys del 20% la van posar en dubte. D'aquests, una quarta part dels enquestats van argumentar que la publicació no era creïble perquè no mostrava més plantes o animals afectats, sense preguntar-se per la font de la informació.

Desinformació

Un altre exemple prou eloqüent dels problemes dels estudiants per identificar la informació veraç és un article publicat en línia i signat per un executiu de Bank of America, que explicava que els joves necessiten ajuda per gestionar les seves finances. Més de dos terços dels joves van donar la informació per bona. Alguns en van qüestionar l'honestedat, però amb arguments com que "hi ha joves que saben administrar molt bé els seus diners". El 70% dels estudiants no es van fixar en la identitat de l'autor com a factor per decidir sobre la credibilitat de la notícia.

"La gent abans depenia dels editors i les publicacions per contrastar la informació que es publicava", exposa l'estudi, "però a l'internet no regulat", això no és possible. "Mai hem tingut tanta informació a l'abast", exposa el text: "Si aquest regal ens farà més intel·ligents i millor informats, o més ignorants i estrets de mires, dependrà de la nostra consciència d'aquest fet i de la nostra resposta des de l'educació a aquest problema".

stats