Eyetok: la xarxa social catalana que pretén convertir-te en una webcam amb cames

Es presenta al Mobil World Congres amb la idea emetre i rebre vídeos en directe des de qualsevol lloc del món

Enric Borràs
3 min
Eyetok

BarcelonaAl Mobile World Congress de Barcelona no només hi ha grans marques internacionals, entre els centenars d'expositors n'hi ha de projectes impulsats per equips petits que aspiren a fer-se grans. Aquest és el cas d'Eyetok, una empresa catalana que ha posat en marxa una aplicació -de moment només per a iPhone- que pretén convertir els usuaris i els seus mòbils "en webcams amb cames", tal com expliquen mig en broma els seus fundadors. De moment ja té usuaris en 104 països i espera aconseguir presència aquest any en alguns grans esdeveniments a Catalunya.

Els ideòlegs d'Eyetok, Bruno Saguer i Oskar Vidal, parteixen de la base que en un parell d'anys el "'videostreaming' serà el nou 'selfie'". No és que la gent hagi de publicar més vídeos a internet, sinó que ho farà i a més seran en directe, pensen. Són conscients que la tecnologia avança molt ràpidament i que les xarxes són capaces d'enviar cada vegada més dades amb menys temps. Al congrés precisament ja s'hi fan algunes demostracions de tecnologia 5G, que acabarà substituint el 4G.

Per això Saguer i Vidal han entrat de ple al sector dels vídeos en directe: Eyetok converteix els usuaris en espectadors i emissors. Cada persona que hagi descarregat l'aplicació al seu mòbil pot demanar a qualsevol altre usuari que li ensenyi què veu en aquell moment. I al revés: qualsevol li pot demanar que emeti un vídeo en directe. També pot decidir per iniciativa pròpia emetre un esdeveniment, com una manifestació o un concert, i qui el segueixi veurà que en aquell moment emet vídeo. A més, si algú veu un vídeo en directe que trobi interessant, pot fer un 'restream', rebotar-lo als seus seguidors, com els retuits de Twitter.

Però qui emeti el vídeo es converteix en una webcam amb cames... sobretot perquè els qui vegin el vídeo poden marcar cap on volen que enfoqui l'aparell, qui estigui fent el vídeo veurà unes fletxes sobreimpreses a la pantalla que li indicaran les peticions. També es poden comunicar amb un xat intern. A tot això cal afegir-hi un mapa que permet trobar usuaris a qui seguir segons el país on siguin, la possibilitat de valorar-los i guanyar seguidors, etc.

Els vídeos no es perden, queden emmagatzemats al perfil de l'usuari i qualsevol altre usuari hi pot accedir. De moment no hi ha límit d'espai però si l'experiment els funciona Eyetok vol guanyar diners oferint espai extra, millor qualitat de vídeo o intercalant publicitat entre els vídeos. Encara que també tenen altres vies que ja estan explorant.

Més enllà de la xarxa social

Eyetok és una plataforma que va més enllà de les xarxes socials. Aquest matí els Saguer i Vidal han començat el congrés reunint-se amb una operadora mòbil virtual xinesa que vol oferir extres als seus usuaris. Busquen arribar a acords per adaptar la seva idea a tota mena de clients. "A cada lloc Eyetok pot ser diferent, vés a saber si a la Xina arribem com un joc en què pilotis gent a través del mòbil", explica Vidal. I no només parlen amb empreses xineses: també tenen converses amb entitats catalanes per convertir els assistents a grans esdeveniments en difusors d'allò que hi passa. Us imagineu que els manifestants puguin retransmetre en directe la propera gran manifestació o un festival de música multitudinari d'una manera senzilla? Doncs això. Només faltaria que la xarxa de telefonia mòbil aguanti.

Tot i que l'any passat Eyetok ja va ser present al Mobile World Congress era sobretot un concepte, ara han posat en marxa la xarxa social i els seus responsables preveuen arribar als 150.000 usuaris en mig any. Saguer explica que sobretot miren a les principals ciutats dels Estats Units i d'Europa, però amb el punt de mira ben clar a l'Àsia, on creix molt el vídeo des dels mòbils.

stats