Publicitat
Publicitat

Xarxes

Els canvis a Facebook encenen noves polèmiques i disgusten als usuaris

Les noves funcionalitats fan públics automàticament els perfils i generen més problemes de privacitat. La integració d'Spotify obliga els nous usuaris a tenir un compte a la xarxa social

Cada vegada que Facebook anuncia canvis a la seva xarxa es complica, cada cop més, la gestió de la privacitat i s'encenen noves polèmiques. Les funcionalitats anunciades la setmana passada durant la conferència F8, lluny de canviar la tendència, han incrementat aquesta sensació entre els usuaris, que els darrers dies han posat el crit al cel en diferents qüestions. Una de les més polèmiques és la integració del servei d'Spotify a la xarxa social, que ara obliga als nous usuaris de la plataforma de música online a tenir un compte a Facebook sota condició sine qua non. Per altra banda, els usuaris no acaben de veure's compensats amb la facilitat de tenir les dues plataformes en una, si es té en compte que ara els seus contactes a Facebook poden fer un seguiment intrusiu de la música que escolten i dels gustos que tenen, malgrat que la xarxa permeti, en principi, limitar el contingut compartit.

Més problemes de privacitat

Però més enllà de la polèmica encetada amb el servei d'Spotify, la introducció de les noves funcionalitats ha reobert la polèmica sobre la privacitat a la xarxa. Algunes de les funcions presentades, com ara la columna d'actualitzacions en directe dels contactes – ticker -, situada a la dreta de la pantalla i per damunt del xat, ja s'han fet efectives a la xarxa i, amb la seva posada en marxa, el mur de l'usuari ha tornat a ser públic automàticament, malgrat que aquest hagués modificat les seves condicions de privacitat per limitar les persones que poden accedir a la informació publicada en aquest espai.

Els usuaris no s'han quedat amb els braços plegats i, des de fa uns dies, corre per la xarxa un missatge sol·licitant a tots els contactes que desactivin la funció: “Si us plau, passa el ratolí sobre el meu nom i espera fins que aparegui una finestra; passa el ratolí per damunt del botó subscrit i anul·la la selecció comentaris i mencions m'agrada. D'aquesta manera, els meus comentaris sobre amics i família no seran públics”.

Paral·lelament, aquesta setmana s'ha obert un altre front que engreixa els greus problemes de privacitat de la xarxa i alerta que no n'hi ha prou amb tancar la sessió a Facebook per evitar publicacions intrusives i no desitjades. Un hacker i blogger australià, Nik Cubrilovic, ha obert la veta al debat en assegurar en una entrada al seu blog que la combinació entre les cookies de la xarxa social – que emmagatzemen informació suficient com per identificar qualsevol usuari - i la nova API de Facebook permeten que les aplicacions publiquin actualitzacions d'estat de perfil d'un usuari, fins i tot quan no té la sessió oberta. Així, per exemple, quan un usuari visita una pàgina web, podria aparèixer un missatge a la xarxa social amb el perfil de l'usuari en què s'indiqui que ha visitat aquell web o ha llegit un article en concret. D'aquesta manera, en visitar qualsevol pàgina que tingui algun dels widgets o botons per compartir contingut a Facebook, els usuaris poden ser identificats independentment que hagin tancat la sessió a la xarxa social. Vist així, sembla poc operatiu haver d'esborrar totes les cookies de la xarxa cada cop que l'usuari la visita, o haver d'utilitzar navegadors diferents per entrar a la xarxa i visitar altres pàgines.

Més continguts de