04/09/2016

El Laundroid haurà d’esperar

4 min
El Laundroid haurà d’esperar

“Em sap greu, però els comunico que les rentadores segueixen necessitant aigua per rentar la roba i els nous aspiradors encara no eviten que la pols entri a les llars”. Reinhard Zinkann, president del ram d’electrodomèstics d’IFA, moderava d’aquesta manera les expectatives dels periodistes que assistíem a la seva intervenció inaugural del saló d’electrònica de consum que ha començat aquesta setmana a Berlín.

En certa manera, Zinkann -que és també un dels dos amos de Miele- es curava en salut de cara a l’absència de novetats revolucionàries en una de les dues grans cites anuals -l’altra és el CES de Las Vegas, al gener- d’un mercat que aquest any mourà al món 814.000 milions d’euros, un 5% menys que el 2015 però encara per sobre dels 783.000 milions del 2014, segons estimacions de GfK. En la majoria dels segments, els 1.800 expositors d’IFA han presentat productes fruit de l’evolució, però en cap cas trencadors. Ara bé, aquesta evolució ens ha portat algunes novetats molt enginyoses. Sense deixar els exemples del directiu de Miele: Grundig ofereix rentadores de quatre fondàries diferents per adaptar-se a qualsevol mobiliari, Samsung ha afegit la funció d’assecadora a les rentadores AddWash -aquelles que permeten afegir a mig programa el mitjó oblidat i t’avisen al mòbil quan cal afegir suavitzant- i el robot aspirador de LG també fa de càmera de videovigilància i ens envia al mòbil fotografies en cas de moviments sospitosos a casa. Per revolucions en aquest àmbit haurem d’esperar que el Laundroid, el robot de Panasonic que renta, asseca, plega i guarda la roba, passi de prototipus a producte comercial.

La tradicional competència entre marques de televisors per atreure els compradors potencials també sembla haver arribat a un punt d’inflexió. La tecnologia de pantalla OLED que ja equipa la majoria dels smartphones de gamma alta s’està implantant també als televisors, amb les firmes coreanes Samsung i LG al capdavant. La primera presumeix de 19 models amb tecnologia Quantum Dot, i la segona ha mostrat a IFA un monitor amb una pantalla OLED al davant i l’altra al darrere, que poden mostrar imatges diferents. Ideal per a famílies que no es posen d’acord en el programa que volen veure, però inicialment l’empresa el vendrà a clients professionals. Però la tecnologia de pantalla no ho és tot: Sony demostra que amb un processador bastant potent encara es pot treure molt de suc a les pantalles més convencionals en matèria de color i contrast. El que cal demanar ara a un televisor nou és resolució 4K i compatibilitat amb les emissions HDR que comencen a oferir els serveis de streaming, sigui la modalitat Dolby Vision de Netflix o bé la de codi obert d’Amazon Video. En tot cas, les marques saben que necessiten contingut de qualitat perquè la seva tecnologia llueixi com cal. Per això Panasonic ha captat el canal de pagament Digital Concert Hall de la Filharmònica de Berlín, fins ara disponible als receptors Bravia de Sony. I Philips té una aplicació que sincronitza la il·luminació posterior Ambilight dels seus televisors amb el color de l’escenografia del concurs The Voice de talents musicals a Holanda i Alemanya.

Llum ajustada al moment del dia

Parlant de Philips, l’antic gegant europeu de la televisió, la il·luminació intel·ligent és un dels dos sectors en què s’està centrant actualment. A Berlín ha presentat nous formats de les seves bombetes led connectades Hue, nous models de llums per a interior i exterior, i un detector de presència que ajusta el color i la intensitat del llum segons el moment del dia. A més, les Hue ja es poden controlar amb les quatre grans plataformes de llar connectada: Apple HomeKit, Google Nest, Amazon Alexa i Samsung SmartThings. L’altre segment en què Philips es vol fer forta és la salut: a més d’un raspall de dents connectat per a adults, dels dispositius uGrow per monitoritzar l’estat dels nadons i d’un respirador nocturn per a roncaires que segurament salvarà més d’un matrimoni, la firma holandesa proposa una plataforma pròpia per gestionar les dades personals de salut que podria ser l’alternativa europea al HealthKit d’Apple.

La realitat virtual també ha sigut present a IFA: Samsung creu que l’usuari en té prou d’inserir el seu smartphone en la versió renovada del casc Gear VR, mentre Sony i Acer proposen visors -més cars- amb pantalla incorporada. D’aquesta mena en veurem més: Qualcomm ha presentat un visor equipat amb els seus xips, que una empresa xinesa fabricarà en règim de marca blanca.

Els altaveus via wifi guanyen

Diverses marques de smartphones han anunciat models nous: entre elles Sony, Huawei i ZTE. Samsung havia presentat el Galaxy Note 7 la setmana anterior, però l’ha hagut de retirar del mercat en plena IFA perquè algunes unitats s’han incendiat. El dispositiu estrella del gegant coreà a Berlín ha sigut el Gear S3, un rellotge connectat amb més durada de bateria i una pantalla que mostra l’hora en tot moment. Això sí, és per als que volen presumir de rellotge, ja que la seva mida sembla excessiva per als canells petits.

En matèria d’àudio, els altaveus Bluetooth perden pes respecte als que reben la música de serveis de xarxa com Spotify mitjançant la connexió wifi. Fins i tot les marques de segona fila tenen ja equips de música connectats. Per això les més establertes ofereixen possibilitats noves: els pianos electroacústics de Yamaha es poden escoltar a totes les habitacions de la casa on hi hagi un altaveu MusicCast de la marca. I en els catàlegs de la majoria dels fabricants d’auriculars ja hi ha algun model amb connector Lightning, en previsió que l’iPhone que Apple presentarà el dimecres 7 prescindeixi del terminal minijack. No és el cas dels MDR-1000 de Sony, amb reductor selectiu de soroll ambient que permet sentir què et diuen si tapes amb la mà l’auricular de la dreta.

stats