WhatsApp serà gratuït per a tots els usuaris i crearà noves opcions de pagament per a empreses

El servei, que cobrava 0,99 dòlars anuals a alguns usuaris, sempre havia defensat que aquest model protegia les seves dades personals

Auri Garcia Morera
3 min
Com desactivar l'avís de missatge llegit al WhatsApp

BarcelonaEl servei de missatgeria instantània WhatsApp passarà a ser totalment gratuït per a tots els seus usuaris, segons ha anunciat aquest dilluns des d'un congrés de tecnologia celebrat a Munic el seu conseller delegat, Jan Koum. "Molts usuaris de WhatsApp no tenen una targeta de dèbit o de crèdit i els preocupa perdre l'accés a amics i familiars després del primer any, de manera que en les properes setmanes eliminarem les quotes de les diferents versions de la nostra aplicació i WhatsApp ja no et cobrarà pel servei", ha detallat l'empresa en un article publicat al seu blog.

El servei va començar a funcionar l'any 2010 amb dos models de pagament diferents per a les versions d'iPhone i Android. Els usuaris d'iPhone havien de pagar una quota inicial d'un 0,99 dòlars, però ja no havien de tornar a pagar mai més. Els d'Android, en canvi, podien utilitzar l'aplicació de manera gratuïta durant un any, però havien de pagar una quota anual de 0,99 dòlars a partir del segon any. El 2013 l'empresa va canviar el model de la versió iPhone i va començar a oferir un any gratuït i a cobrar la quota anual als nous usuaris. Als usuaris antics, però, els va mantenir el servei sense quota anual.

Canvi radical de filosofia

Els fundadors de WhatsApp sempre han defensat que el model de cobrar directament als usuaris permet protegir les seves dades personals. A la pàgina principal de la seva web encara hi apareix una cita de la pel·lícula 'El club de la lluita' que ataca durament la publicitat: "La publicitat ens fa desitjar cotxes i roba, treballar en feines que odiem per poder comprar merdes que no necessitem". A l'explicació que s'enllaça, Jan Koum recorda que ell i Brian Acton, l'altre fundador de WhatsApp, volien un model radicalment diferent de Yahoo, on van treballar molts anys, i que es basava en la publicitat.

"Avui dia les empreses ho saben literalment tot sobre tu, els teus amics i els teus interessos, i ho utilitzen tot per vendre't anuncis", explica Koum en aquest text. "Nosaltres volíem dedicar el nostre temps a construir un servei que la gent volgués utilitzar perquè funciona, perquè els estalvia diners, i perquè fa que la seva vida sigui una mica millor. Sabíem que si cobràvem directament a la gent podríem fer totes aquestes coses", argumenta. "No ens interessen les teves dades", detaca Koum, i afegeix: "Quan la gent ens pregunta per què cobrem per WhatsApp, diem: 'Heu considerat l'alternativa?'".

Nous serveis per a empreses

WhatsApp es justifica dient que seguirà sense mostrar "anuncis", però admet que l'alternativa al pagament per part dels usuaris serà la introducció de noves opcions de pagament per a empreses. "A partir d'aquest any, provarem eines que et permetin utilitzar WhatsApp per comunicar-te amb negocis i organitzacions de les quals vulguis rebre missatges", explica l'article publicat aquest dilluns, que posa els exemples dels missatges dels bancs sobre operacions fraudulentes o els missatges de les línies aèries sobre els retards en els vols. WhatsApp subratlla que ara ja reps aquests missatges per SMS.

Fins ara, els serveis de missatgeria instantània més utilitzats a Europa i els EUA tenen restriccions que impedeixen que les empreses els utilitzin per comunicar-se amb una gran quantitat de persones. Així, aquests serveis se centren en les comunicacions personals i els missatges comercials s'envien per SMS o correu electrònic. Els serveis de missatgeria més populars a l'Àsia, però, sí que faciliten l'enviament de missatges d'empreses. Facebook Messenger ja ha anunciat que vol imitar els serveis asiàtics i WhatsApp, que també és propietat de Facebook, seguirà aquest mateix camí.

stats