Segur que et sonen: la història d'Apple en 15 cançons

Més als EUA que aquí, Apple es va caracteritzar per seleccionar molt astutament la música dels seus anuncis. Aquests són els 15 anuncis i les 15 bandes sonores que l'empresa de Steve Jobs ha explotat per donar a conèixer tots els seus invents

Ara
4 min

BarcelonaLa mort de Steve Jobs ha estat tan sentida per la seva capacitat de crear ginys com perquè desapareixia el líder d'una marca que té fans en comptes de clients. Per aconseguir-ho, l'empresa de la poma ha apostat sempre per un màrqueting en què la música hi té un paper fonamental com a element identificador de la marca i de les seves creacions. D'aquesta manera, Apple ha mobilitzat la gent més jove i ha fet que els seus productes formin part de la seva història i de la seva cultura. Una prova d'això són les cançons que ha utilitzat en els 15 anuncis més destacats: la banda sonora de la generació 2.0, recollida al blog Mashable Business.

1. iPod 1G: The Propellerheads - Take California. L'octubre de 2001, Apple va debutar a la televisió amb un reproductor de mp3 portàtil. Es deia iPod. L'estil de ball amb els auriculars posats va provocar l'estètica i dels anuncis de nous productes, amb siluetes negres sobre fons de colors.

2. iPod 3G: Jet - Are You Gonna Be My Girl? El grup australià Jet va ser una de les primeres bandes que van treure un enorme profit de participar en un anunci d'Apple. La seva cançó va ser utilitzada al 2003 per a un anunci d'iPod 3G i va donar a conèixer el seu talent arreu del planeta.

3. iPod Shuffle: Caesars - Jerk It Out. L'èxit de Jet amb l'anunci d'iPod 3G va provocar una sèrie de spots amb sons rock molt encomanadissos. Aquesta cançó va rebre el suport de la crítica quan es va recuperar per a un altre anunci dos anys després.

4. iPod 4G (U2 Special Edition): U2 - Vertigo. Si l'iPod encara no era considerat una necessitat cultural, l'anunci d'Apple amb els U2 fent de siluetes negres va servir per consoliddar la reputació dels productes dela factoria Jobs.

5. iPod Nano: Feist - 1, 2, 3, 4. Quan la solista Feist encara no s'havia donat a conèixer arreu del planeta, el seu celebrat tema 1, 2, 3, 4 intentava transformar-se amb l'estampa musical de d'Apple. En el moment que l'anunci es va començar a emetre, l'empresa de Jobs va utilitzar aquest single per promoure l'iPod Nano. D'aquesta manera, Feist es va convertir en una estrella coneguda internacionalment que va ser nominada als Grammy i va deixar de ser només una respectada roquera indi.

6. iPod touch: Cansei de Ser Sexy - Music is my hot hot Sex. No va ser fins que l'iPod touch va tenir un disseny veritablement pràctic que aquest gingle va transformar-se en una de les cançons més recognoscibles d'Apple. Feia referència a la versatilitat del producte per mostrar-lo com alguna cosa més que un simple mp3.

7. Apple iPod Touch 4G: Chappo - Come Home. L'efecte d'Apple ha crescut tant que sembla que pot sostenir carreres musicals al complet. Chappo, que va veure com el seu primer single Come Home va ser utilitzat per Apple per anunciar l'iPod touch 4G, va poder començar la carrera de la banda acte seguit, amb un bon coixí de seguidors i també financer.

8. iPhone 1G: Orba Squara - Perfect Timing. Apple va prendre l'aproximació contrària a la dels anteriors anuncis d'iPhone. Com la seva campanya originària havia volgut demostrar, la bellesa de l'iPhone venia de la seva simplicitat minimalista i Perfect timing recollia aquest sentiment.

9. iPhone 3GS: Matt Costa - Mr. Pitiful. Les campanyes d'iPhone també van servir als artistes per demostrar els seus desconeguts nivells d'èxit professional. El cantant i autor Matt Costa es va beneficiar abastament de la plataforma que li va suposar que utilitzessin les seves cançons.

10. iPhone 3GS: Erik Friedlander - Yakima While. L'impacte dels fitxatges per anuncis d'Apple sovint va tenir un efecte transformador sobre les carreres musicals dels seleccionats. Apple va utilitzar la música del violoncel·lista Erik Friedlander per a diversos anuncis d'iPhone 3GS. Per aquest motiu, va poder experimentar un impacte social que els seus companys de clàssica mai havien tingut.

11. Apple iPhone 3GS: The Boy Least Likely To - String Up Conkers. En els últims anys, poques grans estrelles han emergit gràcies als anuncis d'Apple. Segurament, és perquè les campanyes ara emfasitzen la simplicitat per sobre de l'estil i les cançons no es queden tant entre el públic receptor.

12. MacBook Air: Yael Naim - New Soul. Amb els anys, no només els iPods o els iPhones han integrat la música en les campanyes de màrqueting. La cançó, de Yael Naim New Soul es va transformar amb la banda sonora darrere del primíssim MacBook Air. Després d'això, la cançó es va transformar en un dels temes més populars del catàleg musical d'Apple.

13. Apple iPad: Chilly Gonzales - Never Stop. Quan iPad va començar a doner-se a conèixer volia identificar-se amb conceptes com "deliciós, actual, aprenent, artísitc, juganer, literari, productiu, científic i meravellós". Per aquest motiu, el músic canadenc Chilly Gonzalez va intentar combinar un cert sentit de "claredat directa i màgia imaginativa" que reflectís tots aquests ítems.

14. iPad 2: Florence and the Machine - The Dog Days Are Over. Durant l'any passat, la carrera musical de Florence Welch va fer un salt impressionant, similar al que Feist va viure el 2007. Apple va fer servir el seu hit The Dog Days Are Over a principis del 2011. L'èxit de l'iPad dibuixa un paral·lelisme amb el de la pèl-roja, que es va donar a conèixer també amb la cançó You've got the love.

15. iPad 2 Smart Cover: Fiona Apple - Extraordinary Machine. Tot i els dubtes inicials respecte l'iPad, no només l'iPad 2 va aconseguir molta acceptació, sinó que els seus accessoris entendre's com enginyosos i interessants. Aquest espot, que fa sonar Extraordinary Machine, de Fiona Apple, fa referència clara amb el seu títol al disseny funcional i a la qualitat de l'aparell.

stats