Efímers 10/02/2016

“He vist anunciats tres trens que no han sortit”

Caos i frustració entre els usuaris de Rodalies per un incident que afecta 72.000 viatgers i 210 trens

Mario Martín Matas
2 min
La línia 1 del metro de Barcelona també es va veure afectada en el seu tram central, la qual cosa va obligar a habilitar un servei alternatiu d’autobusos.

BarcelonaWe want to go to the airport”, demanava a primera hora del matí una família de turistes, amb cara de no entendre res, a la finestreta de l’estació de tren de Passeig de Gràcia. El col·lapse que durant més de sis hores va viure ahir el servei de Rodalies a la ciutat de Barcelona, i que va afectar també una part de la L1 del metro, va perjudicar prop de 72.000 viatgers i 210 trens, segons admetia la mateixa Renfe. Més enllà de les xifres, per si mateixes ja prou il·lustratives, el resultat evident de tot plegat és que la ciutat va despertar-se trasbalsada, un altre cop, pel deficient servei de Rodalies a Catalunya.

Entre resignats i enfadats, els usuaris que s’havien de desplaçar per anar a treballar van tornar a ser els principals damnificats. “Jo vinc de Sant Joan Despí. He hagut de baixar a Sants i agafar la línia verda de metro. Arribo aquí i res, tancat”, deia el Felipe a les portes de la parada de metro de Plaça Catalunya. Malgrat ser treballador del servei de neteja del suburbà, ningú l’havia avisat de l’incident. “Jo per sort he vingut en autobús”, afegia al seu costat la Maria, una companya seva que també esperava pacient a l’entrada de l’estació.

De fet, malgrat el desplegament del personal de Renfe i del metro per avisar els usuaris de les incidències a les mateixes andanes, la manca d’informació va ser una de les queixes més repetides. Igual que el passat 15 de desembre, quan un robatori de coure va provocar l’últim gran terrabastall del servei. “He vist anunciats tres trens que no han sortit”, apuntava a l’estació de Sants el Carlos Eslava.

La Sagrera-Meridiana, Arc de Triomf, El Clot-Aragó, Passeig de Gràcia, Estació de França i Plaça Catalunya. Aquestes són sis de les estacions que es van haver de tancar per la fumera que va deixar inservibles els túnels. R1, R2N, R3, R4 i R2S es van quedar sense servei, i les afectacions van estendre’s també a la xarxa de mitja distància i fins i tot a l’Euromed que anava cap a Alacant.

La causa de l’aturada

L’incendi que va causar el caos va desencadenar-se en una antiga estació abandonada, Bifurcació-Vilanova, a tocar de la plaça de les Glòries. Segons els Bombers, “l’acumulació de deixalles” va alimentar el foc i el fum va obligar a tallar la circulació de trens des de les 5.30 hores. En donaven fe les treballadores del bar Pausa, dins de la mateixa estació de Plaça Catalunya del metro, que havien entrat a treballar minuts abans però van haver de sortir al cap de ben poc en començar a veure fum i sentir pudor de cremat.

El foc s’havia originat cap a la 1.30 de la matinada, però va trigar hores a sufocar-se per la dificultat d’accedir-hi. El pas de diversos trens sense passatgers va ajudar a acabar de dispersar el fum cap al migdia, quan es va reprendre el servei. Tot i així, la freqüència de pas habitual dels combois no es va recuperar fins passades les 17.00 hores, dotze després que el foc i el fum provoquessin l’enèsim col·lapse ferroviari a Rodalies.

stats